Stilskribent, entreprenør og om man vil, et moderne stilikon. Italieneren Fabio Attanasio er i løbet af de seneste år gået hen og blevet et velkendt ansigt blandt stilinteresserede. I anledningen af at vi har lanceret hans solbrillemærke, TDB Eyewear, greb vi chancen for at stille ham et par spørgsmål om varemærket og hans tanker omkring stil.
Navn: Fabio Attanasio Ålder: 29 Arbejde: Grundlægger af bloggen ”The Bespoke Dudes” og medejer af brillemærket TBD Eyewear Uddannelse: Kandidateksamen fra Bocconi School of Law Opholdssted: Milano Blog: www.thebespokedudes.com Instagram: @fabioattanasio |
Hvad betyder stil for dig?
Ifølge mig, er stil den kemi som opstår, når man blander de klassiske stilregler med sin egen naturlige stil og på en kreativ måde formår at kombinere tøj, tilbehør, farver og materialer.
Hvad er dit første stilrelaterede minde?
Min 18-års fødselsdag, da min far for første gang tog mig med til sin skrædder.
Hvordan opstod bloggen, The Bespoke Dudes?
The Bespoke Dudes opstod i sammenhæng med, at jeg gerne selv ville lære mere om skrædderkunsten og dens historie, samtidig med, at jeg gerne ville dele alle de fantastiske historier som jeg fik fortalt, når jeg mødtes med dygtige håndværkere inden for herreekvipering.
Fortæl lidt om TBD Eyewear. Hvad dik dig til, at udvide bloggen til også at sælge briller?
The Bespoke Dudes startede med at vokse i 2014 og vi fik også flere samarbejder op at køre med større varemærker. Samtidigt med vores vokseværk, begyndte min ven Andrea og jeg, at spørge os selv: ”Hvorfor laver vi ikke bare vores eget varemærke, fremfor at lave så mange samarbejder?”. I dag er jeg meget stolt over, at vi gjorde det og at vi startede TBD Eyewear med nærmest ingenting (et par tusinde euro). I dag vokser vi utrolig hurtigt og det er ikke mindst takket være et fantastisk team og heriblandt Maxim Lundh, som hjælper os med at vækste i Skandinavien.
Hvad gør briller fra TBD Eyewear unikke?Vores briller er klassiske. Vi er moderne, men uden at gå på kompromis med den klassiske og tidløse stil, som passer til den velklædte mand. Hvert par briller er et unikt stykke håndværk og fremstillet i Italien. Eksempelvis er hængslerne på brillerne altid monteret via håndkraft, hvilket sikrer en høj kvalitet. En af håndværkerne er 82 år gammel og er stadig ansvarlig for monteringen af stængerne på brillerne. Dét er dedikation.
Hvad betyder briller og tilbehør for dig?
For mig, er briller en af de vigtigste accessories, hvilket specielt grunder i, at de sidder så centralt et sted som på hovedet. De kan supplere din stil på en helt fantastisk måde, men omvendt kan de også være med at så glasskår i elegancen, hvis ikke de er valgt med omtanke.
Har du et forbillede inden for stil?
Jeg lader mig i høj grad inspirere af Vittorio De Sica, Marcello Mastroianni, Cary Grant, David Niven og Humphrey Bogart.
Har du nogle specielle stiltips du ønsker at dele med vores læsere?
Jeg har to råd. Først og fremmest skal man forsøge, at lære sig grundprincipperne bag at være velklædt, men lad være med at følge dem slavisk. Der er ikke noget mere kedeligt end en mand, som følger alle reglerne til punkt og prikke. Dan din egen personlige stil ud fra de grundprincipper der findes. Mit andet råd er at man altid skal føle sig godt tilpas i det man har på, både mentalt og fysisk.
Hvilke beklædningsgenstande vil du anbefale alle mænd at have i deres garderobe?
En blå blazer, et par randsyede oxfords og et flot ur.
Lever du efter nogle stilregler og evt. hvilke?
Jeg prøver altid at undvige at blande for mange mønstre i samme outfit, men elsker at blande forskellige nuancer af samme farve tone-i-tone.
Tekst: Jon Carrington
Billede: TBD Eyewear