Text: Victoria Thai
Foto: Care of Carl
Noget der kendetegner Burberry er materialet gabardine. I 1879 skabte de nemlig verdens første vandtætte materiale med åndbare egenskaber. Tidligere havde regntøj en tendens til at være både tungt og ubehageligt, og den nyfundne materialekomposition, blev derfor revolutionerende for branchens vandtætte overtøj. Gabardine-materialet blev nogle år senere patenteret.
Under første verdenskrig skabte Burberry den i dag ikoniske trenchcoat. Et design beregnet til at lette og beskytte militæret blev produceret, med detaljer til at fastgøre våben rundt om taljen, og gabardinematerialet fik nu lov til at klæde det britiske militær. Frakken er blevet et signatur-produkt, som er lige så klassisk i dag som for hundrede år siden, og sådan vil det formentligt være i fremtiden også.
I Burberrys aktive år er de blevet officielle hofleverandører af tøj og overtøj. I 1955 blev Queen Elisabeth II tildelt en “Royal Warrant” og i 1989 en Prince of Wales. Dette er et bevis på at de gang på gang har leveret højkvalitative produkter, der har prydet kongefamilierne.
Mellem 1970 og 1990 startede etableringen af varemærket internationalt, og fra kun at tilbyde overtøj blev sortimentet udvidet. Dette for at imødekomme kundernes efterspørgsel. Burberry begyndte at producere tasker, sjaler og andet tilbehør, og blev en oplagt kandidat blandt andre luksusvaremærker på markedet.
Det ternede mønster Burberry Check, eller Nova Check som mønstret også hedder, kendetegner tydeligt varemærket. Med sorte, hvide og røde streger på enten en cremefarvet overflade eller en mørkere beige/tan/camel kender du Burberrys signatur. Først blev det ternede materiale brugt til at fore frakkerne, og først fyrre år senere blev det en tydelig signatur, og mønsteret blev efterspurgt af kunderne på mere end blot indersiden af frakkerne.
I 1901 afholdte Burberry en konkurrence i befolkningen, om at designe et logo der skulle være egnet til varemærket. Nu dukkede rytteren på hesten op, med et banner med det latinske ord "Prorsum", der betyder "fremad". Dette ord symboliserer fremskridt, og afspejler varemærkets forpligtelse til kvalitet og innovation.
I tidens løb har Burberry opdateret og forfinet logoet til at være egnet til sin målgruppe, men har beholdt den ikoniske rytter. Det var først i 2018 at den store forandring kom. Sammen med den britiske designer Peter Saville blev logoet ændret, og rytteren blev fjernet, hvilket efterlod en minimalistisk skrifttype af varemærkets navn i versaler. Et nyt monogram blev også fremstillet. Dette mønster er prydet af "TB", og står for "Thomas Burberry".
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.