tekst: johannes nilsson
foto: alamy
I 1960’erne satsede Citroën på mere sportslige biler under det passende navn Projekt S. Målet var at producere en kompetent og effektiv GT-vogn, stærk nok til at tage kampen op mod de bedste gentleman-racere fra England, Italien og Tyskland. Bilen skulle være lav, elegant og ekstremt aerodynamisk – noget franskmændene mestrede til perfektion. Problemet var dog, at Citroën ikke havde en passende motor til projektet. Efter en lang søgen indledte de i 1965 forhandlinger med italienske Maserati, hvilket førte til, at Citroën købte Maserati i 1968 og gjorde det til et datterselskab af den franske bilgigant.
Maseratis motorgeni Giulio Alfieri blev bedt om at udvikle en kompakt 90-graders V6-motor med nok effekt til at få den strømlinede franskmand op over 200 km/t. Motoren blev bygget efter klassisk italiensk opskrift med dobbelte overliggende knastaksler og tre dobbelte Weber-karburatorer. For at få motoren til at passe bag gearkassen i en næsten midterplaceret position, blev essentielle funktioner integreret på opfindsomme, men mindre driftssikre måder.
Hos Citroën arbejdede en opfindsom ung mand ved navn Paul Magés. Magés var ikke specielt skoleflink og fik middelmådige karakterer i skolen. Allerede som 17-årig sendte han sin ansøgning til flere franske bilproducenter og blev kort efter ansat hos Citroën som servicemontør.
I 1936 blev han forfremmet til teknisk ansvarlig for tegninger og konstruktioner, og han begyndte at studere affjedringssystemer og hjulophæng. Den almindelige opfattelse var, at en komfortabel og blød affjedring ikke kunne kombineres med god vejgreb – men Magés satte sig for at løse netop dette problem.
Løsningen blev Citroëns gashydrauliske, selvnivellerende affjedring. Denne teknologi gjorde det også muligt at justere bilens højde, hvilket var en fordel ved lastning, hjulskift og kørsel på dårlige veje.
Citroën SM blev hurtigt ikonisk, og priserne stiger i dag mod én million kroner for de bedste eksemplarer. Endelig har denne misforståede pioner fået sin velfortjente hævn.
Løsningen var en variabel affjedring, som var blød og eftergivende ved lave hastigheder, men strammede op ved høj fart og skarpere sving. Her blev Citroëns største es i ærmet – eller pièce de résistance, hvis vi skal være frankofile – født, nemlig det gashydrauliske eller såkaldt selvnivellerende affjedringssystem. Denne teknologi løste alle Magés’ spørgsmålstegn og gjorde det også muligt at justere bilens højde op og ned, hvilket lettede både ind- og udlæsning, hjulskift ved vejkanten og kørsel på dårlige veje.
Mange er overbeviste om, at monsieur Magés ikke ville have formået at løse affjedringsproblemet, hvis han havde haft en mere klassisk akademisk uddannelse. Den franske forfatter og dramatiker Marcel Pagnol skulle efter sigende have sagt: "Alle troede, det var umuligt – bortset fra idioten, der ikke vidste bedre, og som løste problemet." Magés havde meget passende en kopi af dette citat stående på sit skrivebord.
Bilens futuristiske coupékarosseri, lave cW-værdi, 170 hestekræfter, flade undervogn og dråbeformede design gav den en topfart på 220 km/t, hvilket gjorde den til den hurtigste forhjulstrukne bil nogensinde. Den kunne opretholde en meget høj marchhastighed takket være sin stabile køreegenskaber – noget, man havde stor glæde af på de franske motorveje, L’autoroute, med blikket rettet mod ferieparadiserne Juan-les-Pins eller Cap-Ferrat på den franske riviera.
Citroën SM blev relativt godt modtaget og solgte fint, trods sin høje pris, både i USA og Europa. Men salget faldt drastisk i kølvandet på oliekrisen i 1973, og den sidste bil rullede af samlebåndet allerede i 1975. Det var en bil, der var forud for sin tid – avantgarde i ordets sande betydning. At kunne tilbyde elruder, adaptive forlygter og regnsensorer til vinduesviskerne som standardudstyr allerede i 1970 var helt unikt.
I alt blev der produceret næsten 13.000 eksemplarer, både med en femtrins manuel gearkasse og en tre-trins automatisk. I dag har SM opnået ægte ikonstatus, og kendere verden over er begyndt at forstå, hvor unik denne fransk-italienske skabelse egentlig er. Det afspejles også i de nuværende priser, hvor de bedste eksemplarer nærmer sig én million kroner. Endelig har denne misforståede og til tider ufortjent kritiserede pioner fået sin revanche.
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.
Vi tilbyder i øjeblikket personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøder i forbindelse med vores hovedkontor i Borås, Sverige.
Hvis du er interesseret og vil booke en tid med vores personal shopper, send en e-mail til [email protected], hvor du også angiver, om du ønsker et digitalt eller fysisk møde. Vi vender tilbage med flere detaljer og forslag til tider.
Vores stilrådgivere ser frem til at hjælpe dig med at opdatere din garderobe og investere i kvalitetsklæder, der holder over tid!