Holdbar stil omhandler i særdeleshed investeringer i kvalitetsmøbler på lang sigt. Vi viser nedenfor fem designikoner og deres skaber, at komplementere din tøjstil med.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Vitra & Bukowskis
Publiceret
12-04-2022
Hvorvidt en designklassiker eller designer skal betragtes som nordamerikansk, har med flere dimensioner at gøre. Hvor er designeren født? Hvor var denne aktiv samt hvad eller hvem bidrog til at designet blev en klassiker? Alt dette giver et perfekt billede af hvad Nordamerika står for: En smeltedigel af påvirkninger og personligheder fra hele verden, som af forskellige årsager landede på Nordamerikansk grund, og blev synonym med kultur. Vi viser nedenfor fem designmøbler, som alle er direkte forbundet med Nordamerika, både når det handler om formgivning og personen bag designet. Typiske eksempler på bæredygtigt forbrug og stil.
The Tulip Chair - Eero Saarinen
Finskfødte Eero Saarinen arbejdede som arkitekt og møbeldesigner, og arbejdede hele sit voksne liv i Michigan, USA. Hans design har en stærk funktionalistisk ånd, men hvor mange formgivere fra den skole lader funktionen dominere, og lader det gå ud over æstetikken, anså Saarinen at designet og funktionen også skulle formidle en følelsesmæssig værdi. Et tydeligt eksempel er hvordan en lufthavnsterminal ikke blot skal tilbyde gode logistiske løsninger, men også skabe forventninger og glæde til rejsen. En af hans tidlige møbelkreationer var
The Organic Chair, som han skabte sammen med Charles Eames, og præcis som Eames arbejdede Saarinen også meget i krydsfiner og plast.
The Tulip Chair har stærke ligheder med den designvindende
Organic Chair, og Eero Saarinen designede den mellem 1955 og 1956 til Knoll. Designpriser som Design Center Stuttgart Award, 1962, Museum of Modern Art Award, 1969 og Federal Award for Industrial Design, 1969 cementerede
Tulip-serien, som en evig klassiker.
The Barcelona Chair - Ludwig Mies van der Rohe
Ludwig Mies van der Rohe blev født i tyske Preussen, og var den sidste leder af den tyske designinstitution Bauhaus, før han flygtede fra Europa i 1930'erne, som følge af den politiske situation. En stor del af hans storhedstid er præget af årene i Amerika, hvor han underviste ved the Illinois Institute of Technology i Chicago. Store navne som blandt andet Florence Knoll studerede under ham. ”Mies”, som han ofte bliver kaldt i folkemunde, satte tonen for betydelige indslag i nordamerikansk arkitektur med værk som One Charles Center i Baltimore, Indiana University campus in Bloomington og 860–880 Lake Shore Drive i Chicago. Han er indbegrebet af udtrykket for god stil, som "less is more" og "good is in the details", hvilket tydeligt fremgår af hans minimalistiske rene formsprog.
The Barcelona Chair ovenfor, blev et af de designs som Florence Knoll fik eneret på at producere, og det er stadig i dag et af verdens mest kendte designmøbler.
Eames Lounge Chair - Charles och Ray Eames
Charles og Ray Eames er måske de tungeste navne, når det handler om nordamerikansk design, og det er svært blot at nævne et af deres værker. Parrets
Lounge Chair blev dog gennem årene et af de mest toneangivende møbler i deres produktportefølje. Charles Ormond Eames, Jr. (1907–1978) og Bernice Alexandra "Ray" Kaiser Eames, var aktive indenfor både arkitektur, industriel og grafisk design, samt film og kunst. Parret mødtes ved Cranbrook Academy of Art i løbet af 1940'erne, hvor Charles hurtigt også blev instruktør og foredragsholder. De var nære venner med far og søn Eliel og Eero Saarinen. I over fire årtier drev de "The Eames Office" i Los Angeles. Et kollektiv af skabere, der inkluderede navne som Don Albinson og Harry Bertoia. Gennem det innovative og samtidig tidløse design, blev "Eames" synonym med godt design, og et givet element i de fleste velindrettede amerikanske huse og hjem. Støbt krydsfiner er stærkt kendetegnende for Eames' design.
The Aeron chair - Donald T. Chadwick
The Aeron Chair er formentligt et af de mest kendte designmøbler til kontormiljøet. Selvom den er stærkt forbundet med navnet Herman Miller, er designeren bag formgivningen arkitekten Don Chadwick. Stolen er også i denne sammenhæng et ungt ikon, designet i 1994, og inkarnerer virkelig essensen af godt design, hvor æstetik møder ergonomi og brugervenlighed i en symbiose, der i samme grad findes i meget få stole. I 2000 blev
The Aeron Chair af Businessweek magazine's og Industrial Designers Society of America tildelt hædersprisen "Design of the Decade", hvilket absolut bidrog til dens berømmelse.
Soffa Orgy - Karim Rashid
"Karim Rashid" spørger du? Designklassiker? Vi skal huske på, at alle i denne sammenhæng var unge engang, og nøglen til at forbruge godt design er at genkende det, også uden at være et navn som alle kender til. Egyptisk-fødte Rashid er bestemt ophavsmand til fremtidige klassikere, som en regelmæssig vinder af Red Dot Award, Chicago Athenaeum Good Design award, I. D. Magazine Annual Design Review, IDSA Industrial Design Excellence award. Med æresdoktorgrad ved både OCAD, Toronto og Corcoran College of Art & Design, Washington, spænder Rashids repertoire over kategorier som indretning, møbler, forpakning og produkter. Vil du fordybe dig i designhistorie in the making, foreslår vi stærkt at du besøger
karimrashid.com.