Tekst: Jesper Ingevaldsson
Publiceret 03-12-2017I dagens indlæg gennemgår vi de mest almindelige former for slitage, der opstår, og fortæller om de tilfælde, hvor det er muligt at reparere sine sko – samt de få tilfælde, hvor det ikke er muligt.
Dette er ofte et af de første indgreb, som skal foretages. På sko med lædersål er der som regel et stykke gummi, som er en anelse vinklet, på den bageste fjerdedel af hælen, mens resten er i læder. Det varierer meget, hvor hurtigt det er nødvendigt at få ny hæl på. Det afhænger af, hvor aggressiv en gang brugeren har, og hvordan skoene bruges. Det kan dreje sig om alt fra et halvt år til et par år, men man bør få ny hæl på, før gummidelen er slidt helt ned.
Læderstykkerne, der opbygger hælen, er ikke beregnet til at gå på og slides hurtigt, og hvis de også skal udskiftes, bliver det straks dyrere. En ny hæl koster som regel mellem 200-300 kroner hos skomageren.
Når sålen er slidt og skal udskiftes på et par randsyede sko med lædersål, er det mest almindelige, at man laver en såkaldt forsåling. Det betyder, at man sprætter sømmen af, som sammen med lim fastholder randen og ydersålen, bag på mellemsålen og kun udskifter den bageste del af sålen. Mellemsålen, som ikke slides, får lov til at blive siddende. Dette gøres sammen med en ny hæl. Ved en hel forsåling tages hælen af (selvom mellemstykkerne ofte genbruges), og hele sålen udskiftes. Der gør man for eksempel altid med sko med gummisål, da det er svært at lave sammenføjningen mellem mellemsålen og den nye såldel ordentligt.
Der er ingen fare, hvis sømmen på undersiden slides ned. Det sker ganske hurtigt især ved tåpartiet, både på sko med åben sålkanal, og hvor sømmen er skjult. Sålen er som sagt også limet, og sømmen sys med såkaldte lock stitch, som låser hvert enkelt sting, så der ikke er risiko for, at sømmen løsner sig. Det er vigtigt, at sålen ikke slides så langt ned, at du begynder at slide på kanten, da du helst vil undgå også at skulle udskifte den. Hvis det bare er tåen, der er slidt, kan man sætte et nyt tåstykke på i læder eller gummi og bruge skoene lidt endnu. Når tåstykket og den midterste del af sålen er ved at være så nedslidt, at det begynder at blive tyndt i midten og i værste fald begynder at blive hullet, er det tid til forsåling. Prisen for en forsåling hos en skomager er normalt mellem 900-1.200 kroner, en hel forsåling ca. 1.500-1.900 kroner. Mange producenter af randsyede sko tilbyder også fabriksforsåling, hvor priserne varierer en hel del, mellem 1.000-2.500 kroner.
En normal form for slitage, der opstår, er, man slider inderside-læderet i hælstykket, så der bliver hul ind til den indre hælkappe. Det er egentlig ikke så sært, da det er her, skoen slides mest, når man går. Dette er også nemt at udbedre, da skomageren ganske enkelt sætter et nyt lag læder i bagpå.
Det limes fast og tyndes ud mod kanterne foran, så det ikke kan mærkes. Den øverste kant sys fast i det eksisterende overlæder i den eksisterende stingrække, så man slet ikke kan se, at skoen er repareret. Nyt læder i hælen koster typisk omkring 300 kroner.
Det er ingen hemmelighed, at man nemt kan skifte snørebånd, men det er også muligt at reparere andre måder at fastholde foden i skoen på, hvis de går i stykker. Et eksempel er elastikkerne på Chelsea-støvler, som kan blive slappe eller løse. En skomager kan nemt udskifte dem, og det koster nogle få hundrede kroner.
På for eksempel munk shoes eller jodphurs kan spænderne gå i stykker. Også dette kan næsten altid laves, selvom det i nogle tilfælde kan være nødvendigt at sy lidt uortodokst gennem hele overlæderet.
Dette er den type slitage, der er den mest almindelige årsag til, at sko kasseres. Nemlig at der dannes en eller flere revner i skoens overlæder. Det sker næsten altid i skoens fold på det såkaldte forblad, delen mellem tåstykket og snøringen, hvor skoen folder. Hvis der er tale om et par velholdte sko, som er fremstillet af fuldnarvet læder i god kvalitet, kan det tage mange, mange år, før det sker, men sandheden er dog, at alle sko i sidste ende kommer til at få revner i overlæderet. Det kan repareres, men det skal gøres med lapper af nyt læder og bliver sjældent særligt pænt.
Bindsålen er skoens rygrad – den relativt tykke lædersål, som en randsyet sko er bygget op omkring. Også denne indre del på skoen slides naturligvis, og det er ikke usædvanligt, at al fodsveden og sliddet i sidste ende betyder, at bindsålen kan begynde at krakelere og revne. Også dette er noget, der er betydeligt sværere at lave. Det er muligt at sende skoene retur til fabrikken og give skoene en total makeover (så det mere eller mindre kun er overlæderet, som er tilbage af den oprindelige sko), men det koster ofte en del, og når det kommer så vidt, er skoene som regel så slidte, at det ikke er besværet værd. Så er det faktisk nemmere, og på tide, at købe nye.
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.