Jeg vil mene, at herremodens pendant til spørgsmålet om, hvad der egentlig er meningen med livet, er: Hvad er egentlig stil?
Tekst: Andreas Weinås
Foto: Ted Olsson
Publiceret
27-12-2017
Dette meget subjektive emne, som stilinteresserede mænd har forsøgt at analysere, kategorisere og ikke mindst inddele i regler, de kan praktisere. Mange indser hurtigt, at jo mere man mener at være inde i emnet, jo mere har man at lære, og det er en af grundene til, at jeg synes, området er så interessant.
Mange af de mere konservativt anlagte vil notere sig et modstridende forhold mellem stil og mode, hvor sidstnævnte betragtes som risikabelt, flygtigt og trendy, mens stil er noget tidløst og klassisk. Problemet med dette argument er, at det, de i dag kategoriserer som stil, på et eller andet tidspunkt har haft sin oprindelse i netop en trend, også selv om det skete for omkring 100 år siden.
Klassisk herremode har været relativt uændret de sidste 100 år, hvad angår jakke, skjorte og slips. Detaljer som jakkens længde, vidde, reversbredde og ikke mindst snit har naturligvis varieret, men tøjet og påklædningen som sådan har været et konsekvent indslag i herregarderoben. Det er dog nemt at glemme, at i starten af 1900-tallet var dette alt andet end selvfølgeligt. Dengang var tøjet samlet set langt mere formelt, og jaket eller måske endda kjole og hvidt var betydeligt mere udbredt end i dag.
Med tiden er vores formelle dresscodes blevet opblødt og er i dag næsten ikke-eksisterende i mange professioner. Selv om det for nogle måske føles som et stilmæssigt forfald, er det samme udvikling, som man så i slutningen af 1800-tallet, hvor Edward VII gjorde noget så vulgært som at lade sin skrædder (Henry Poole fra Savile Row) klippe halen af sin jaket og vupti, så var smokingen opfundet. Men hvad kan man sige om begrebet stil set ud fra et større perspektiv end selve tøjet?
For mig handler stil først og fremmest om fire nøgleord:
Bevidsthed
Én ting er, at det er stilfuldt at fremstå, som om man har klædt sig på uden større anstrengelse (Sprezzatura, som italienerne kalder det), men i 99 % af tilfældene er personen meget bevidst om, hvad han har på. Det kan dreje sig om en forståelse af jakkesættets, jeansenes eller læderjakkens pasform, samt hvordan tilbehør og farvekombinationer kan hjælpe med at give stilen et løft. Ekstremt få, hvis overhovedet nogen, stilfulde og velklædte mænd er slet ikke bevidste om deres påklædning. Bevidsthed kan også handle om, hvor og ikke mindst hvordan ens tøj fremstilles, for stil rækker langt ud over blot hvilken slipseknude, man vælger.
Personlighed
Næste nøgleord er personlighed. Med det mener jeg, at man tilpasser sin påklædning til sit liv samt sine forudsætninger og præferencer. Andre mænds stil-quirks kan absolut tjene som inspiration, men det fungerer sjældent bare at kopiere andre direkte, eftersom man nu engang ikke er samme person.
Det at klæde sig personligt handler dog ikke om at klæde sig unikt. Det er en af de mest almindelige misforståelser, jeg møder, hvor mange tror, at en personlig stil skal være ekstrem og skille sig ud. Det handler snarere om at tage et lidt kritisk kig på såvel klassiske stilregler som de aktuelle trends og overveje, hvad der er relevant og tiltalende for netop en selv.
Det at klæde sig efter sine fysiske forudsætninger med en pasform, der passer til ens krop, er et andet eksempel på, hvordan stil handler om personlighed.
Mådehold
Med mådehold mener jeg den gamle klassiske kliché "Alt med måde". Det kan virke kedeligt, men det er ofte altafgørende for at skabe et stilfuldt indtryk. Ved at kombinere et excentrisk udtryk med et sobert klassisk jakkesæt kan man opnå et personligt udtryk, men hvis man overdriver, risikerer armbåndet, lommetørklæderne og de iøjnefaldende strømper helt at overtage helhedsindtrykket. Det handler om at lade helheden i påklædningen komme til udtryk, uden at en eller flere detaljer tager helt over. Mådehold er et udmærket nøgleord for stil såvel som i andre sammenhænge i livet såsom mad, drikke, træning eller arbejde.
Respekt
Sidst, men måske vigtigst af alt, handler det om respekt. Det opsummerer den utroligt vigtige pointe, at stil handler om meget mere end det tøj, vi klæder os i, og inkluderer, hvordan vi behandler folk omkring os. Et konkret påklædningsrelateret eksempel på dette er, når man får en invitation til fest, hvor der dikteres en dresscode. Formålet er ikke at gøre gæsterne usikre, men tværtimod at gøre det nemmere, så alle føler sig godt tilpas og ikke er over- eller underdressed. Derfor er det som gæst et tegn på stil at respektere værtens anførte dresscode, selvom man selv måske hellere ville have haft sine nye sneakers og læderjakke på end sorte oxfords og marineblåt jakkesæt med dresscoden mørkt jakkesæt.