Kirkeklokkerne bimler muntert fra kapellet nede ad vejen, og lyset titter ind mellem de små sprækker i skodderne på vinduerne, mens en hane forsøger at gale om kap med klokkerne. Fra vinduet kan vi nyde udsigten over Umbriens bakkede og grønne landskab der, ligesom os, nyder den første morgensol. Vi befinder os i midten af støvlelandet, i det naturskønne Umbrien, en ukendt og indelukket, grøn enklave, der som det eneste sted i landet ikke har kyststrækning. Midtpunkt i Italien, midtpunkt for denne reportage.
For godt og vel et halvt århundrede siden blev i dette smukke og ydmyge område lagt grunden for hvad der i dag er kendt verden over som et af de absolut mest eksklusive og luksuriøse tøjmærker. Dog handler denne historie om alt andet end guld og glamour, men i stedet om respekt og kvalitet – for produktet såvel som for livet. Vi vil forsøge at fortælle historien om en mand, som gennem farvede kashmirtrøjer omskrev historien. Ikke blot for sig selv og sin familie, men for sin hjemby og region, og hvordan hans tanker og handlinger måske er med til at skabe præcedens for en ny, etisk forretningsmodel, som vi om mange år vil læse om i historiebøgerne. En ting er i hvert fald sikkert, vi kommer ikke til at glemme ham, eller Solomeo, lige foreløbigt.
”VI VIL FORSØGE AT FORTÆLLE HISTORIEN OM EN MAND, SOM GENNEM FARVEDE KASHMIRTRØJER OMSKREV HISTORIEN.”
BEGYNDELSEN
Det starter tilbage i 1970’erne, her forelsker den unge Brunello Cucinelli sig for anden gang i livet. Denne ”anden” kærlighed, er denne gang kastet på middelalderbyen Solomeo, hjemsted for Brunellos forlovede, Federica. Her opdager han sin passion for strikhåndværket, noget regionen er særligt kendt for. Federica drev en lille virksomhed i byen, og det blev Brunellos vej ind i denne verden af strik.
Det krævede dog stort mod og en stærk idé at starte op på et tidspunkt, hvor netop strikproduktion i lokalområdet i forvejen var så omfattende og veletableret, og konkurrencen derfor meget hård. Brunellos store innovation var, og er, den farvede kashmirtrøje. Et produkt som på det tidspunkt kun fandtes til kvinder, men som Brunello øjnede en mulighed for også at tilbyde til mænd. Ifølge myten fik han trøjerne produceret i en lang række iøjnefaldende farver, som han siden pakkede i sin bil og kørte over alperne og solgte rundt om i Europa. Det var startskuddet, og Brunello så sig ikke tilbage.
HUMANISTISK KAPITALISME
For at forstå hvad der drev Brunello, er det værd at nævne, at han er vokset op i et arbejderhjem, hvor faderen først drev et lille landbrug, og sidenhen arbejdede på en fabrik inde i storbyen. Selvom livet i bund og grund var godt, var Brunello tydeligt påvirket af at se sin far, som var nedslidt både på krop og sjæl. Folk fra landet blev ikke modtaget særligt godt i byen, og det var ofte en knækket mand, som vendte hjem til familien efter lange og hårde arbejdsdage.
Brunellos minder som barn har derfor også haft en stor indflydelse på, hvordan han selv har ønsket at drive sin virksomhed, med hvad han beskriver som moralsk og økonomisk værdighed. Det er centralt for at forstå hans personlighed og efterfølgende succes, hvor det for ham altid har været vigtigt, at virksomheden ikke bare skulle generere overskud på bundlinjen, men også være på forkant som et eksempel på hans vision om ”humanistisk kapitalisme”. Selvom Brunello i bund og grund er en forretningsmand, får man et meget overbevisende indtryk af, at økonomisk overskud ikke er målet, men midlet til at skabe de bedste rammer og vilkår for de ansatte og folk omkring ham og samtidig forbedre og udvikle samfundet lokalt og internationalt.
Dette kommer til udtryk på mange forskellige måder, og vi ser under vores besøg i Solomeo mange eksempler på, hvordan han efterlever det.
ET VÆRDIGT ARBEJDE
Solomeo er en lille men driftig middelalderby med omkring 450 beboere. Ca. halvdelen af disse beboere er beskæftiget af Brunello Cucinelli, og der arbejder i alt ca. 1.000 mænd og kvinder fordelt over de forskellige områder i Solomeo, fra hovedkvarteret og fabrikken, til fodboldklubben, skrædderskolen, vingården, teatret, biblioteket, samt alle parker, pladser og monumenter. Alt sammen steder, nye som gamle, som Brunello holder af og som han gennem de seneste årtier via sin fond har geninvesteret sine penge i at bygge, restaurere og vedligeholde.
Disse kulturelle samlingspunkter er afgørende, fordi Brunello Cucinelli sætter mennesket i centrum. Det hele starter derfor også med de folk, som arbejder for ham. Det er tydeligt, at han behandler folk med stor respekt og værdighed, uanset om det gælder syerskerne på fabrikken, gartnerne som passer på den lille middelalderby eller de folk, som vi når at hilse på under vores besøg på deres hovedkvarter. Der eksisterer ikke overarbejde, og folk må eksempelvis ikke sende mails om aftenen efter arbejdstid. Ansatte stempler ind kl. 8 og ud igen allersenest kl. 17.30, og de har halvanden times frokostpause, så det er muligt at komme hjem og spise med familien, hvis man ikke spiser med kollegaerne. Lønnen for de arbejdende er 30% højere end gennemsnittet i regionen, og de har desuden en lang række goder, som adgang til Brunellos sports- og trænings-center, teater og bibliotek, samt en årlig ”kulturel bonus” på € 1.000, hvor de ansatte kan få kompenseret billetter fra f.eks. museer, koncerter eller fodboldkampe.
En anden sag som ligger Brunello meget på hjerte, er den store udfordring som hele industrien oplever med fortsat at kunne uddanne og bevare kompetent arbejdskraft. Det er ingen hemmelighed, at kun få unge drømmer om at forfølge et håndværk som tidligere, men Brunello forsøger at genskabe værdigheden og gøre det attraktivt at tage et håndværk op, uanset om det er som gartner, håndværker eller skrædder. Både for samfundets skyld, men afgjort også for sin egen, da han i høj grad selv er afhængig af fremtidens unge for fortsat at kunne levere samme høje kvalitet. Derfor har han også bygget en skrædderskole i Solomeo, så han lokalt kan være med til at løse den udfordring. Her tilbyder han lønnede lærepladser til unge fra hele verden, som kommer i lære hos nogle af de dygtigste og mest erfarne skræddere. Denne udveksling giver både unge mennesker en mulighed for at lære håndværket på absolut højeste niveau, samtidigt med at Brunello opnår at skabe en stærk relation til de største talenter, og mange ender med at forsætte arbejdet for ham efter forløbet.
HÅNDVÆRK OG PRODUKT
Omdrejningspunktet for Brunellos succes er, som vi tidligere var inde på, kashmirtrøjen. Et produkt som er valgt ud ikke blot for sin åbenlyse følsomhed og skønhed, men fordi det tæt forbundet med det førnævnte håndværk og kvalitet, og i forlængelse af dette, god holdbarhed og bæredygtighed. Et kashmirprodukt bør holde for evigt, og det skal aldrig smides væk. Tværtimod, skal det gives videre til ens børn og dets holdbarhed er det sande symbol på dets værdi.
Det lyder måske lidt ambitiøst, men denne omtanke for produktet har båret Brunello frem overalt i verden og er en sandhed som er svær at argumentere imod efter så mange år, for ikke at nævne de mange loyale kunder, som næppe ville acceptere andet. Og man kender det jo selv. Hvor ofte har man ikke ladet sig fortrylle af et tilsyneladende godt produkt med et prisskilt, som måske alligevel var for godt til at være sandt? En T-shirt som synes til at være fremstillet i en fløjlsblød bomuld, eller en striktrøje, som føltes så let og glat mod huden, første gang man prøvede den på? T-shirten trak sig op over navlen ved første vask og føles som sandpapir, og trøjen tabte form, farve og ulden begyndte at nubre, efter blot et halvt års brug. I dag bliver mange produkter desværre ”sminket” for at lokke forbrugerne med noget, der umiddelbart ligner et kvalitetsprodukt. Det kan være kemikalier i varen, som giver en blød fornemmelse, men som forsvinder efter vask. Det kan være, at konstruktionen helt enkelt ikke holder, og du er nødt til at smide et produkt ud, som du havde købt i troen på, at det kunne holde i mang e år fremover.
Der findes afgjort også eksempler på det modsatte, men det er en vigtig påmindelse om, at man skal være på vagt og omhyggelig, når man handler, i dag mere end nogensinde. For vi er i den privilegerede situation, at vi har råd til at vælge rigtigt, både med omtanke for miljøet men også med respekt for det produkt og det håndværk og menneskelige proces som ligger forud, inden det havner i dit klædeskab. ”Brug og smid væk”-kulturen er virkelig skræmmende, og heldigvis blevet mindre og mindre cool blandt de oplyste forbrugere. Hvor meget ligegyldigt tøj bør man egentlig fylde sit skab med?
MERE END ET PRODUKT
Brunello Cucinelli er i ordets fulde betydning et livsstilsbrand. Et bevidst valg. En måde at tænke på og forholde sig til verden på. Det er en fælles påskønnelse af noget så simpelt som et godt håndværk og det dyrebare produkt som resultat. Det er respekt for en natur, som er i balance og for mennesket som opnår værdighed i livet. Det er et udtryk for, at rigdom ikke er lig med grådighed, og at der findes eksempler på, hvordan overskud kan bruges til at skabe glæde for andre og mest af alt fremtidssikre vores eksistens på jorden. Ikke blot ved at sikre planeten vi bor på, men måske endnu vigtigere, at gøre den til et sted, hvor man har lyst til at leve.
Brunellos yndlingscitat er af Fyodor Dostoevsky og lyder enkelt og tydeligt: ”Beauty will save the world”. Med tanke på hvad vi har været vidne til her i Solomeo, giver det meget god mening.