Efteråret har for alvor gjort sit indtog, og den kolde sæson er skudt i gang. Det er ganske vist trist at tænke på, at varmen har forladt os for nogle måneder, men omvendt giver det nogle rigtig skønne muligheder for at klæde sig pænt.
Når det gælder klassisk og tidløs mode, er mange tilhængere og brugere af denne stil især glade for efteråret. Nu kan man "endelig" finde både tweedblazere, frakker og ikke mindst flannelstøjet frem igen.
Flannel kan beskrives som et mat materiale med en lidt lodden eller "ru" overflade, der giver et blødt og afslappet udtryk. Materialet forekommer både inden for bomuld, især skjorter, og i uld. I dag vil vi fokusere på sidstnævnte og fortælle lidt mere om det vidunderlige flannelsstof i uld, som passer perfekt til vores skandinaviske kolde klima fra oktober til april.
Hvad er flannel?
Lidt forenklet kan man sige, at der er flere måder at lave flannelsstof i uld på. Kriteriet for, at det er "rigtigt" flannelsstof er, at der bruges merinould. Den kan derefter bearbejdes på flere måder. En af metoderne er at karte den, så forskellige typer uldfibre blandes. Det giver et filtet udtryk, som er kendetegnende for flannel og siges at være den oprindelige metode. Ulempen er, at stoffet bliver ret porøst og skrøbeligt og nemt slides på udsatte steder.
Ulden kan også spindes på en anden måde, så kun de længste fibre bruges. Det øger slidstyrken, men gør også, at stoffet føles mindre filtet, og man er nødt til efterfølgende at bearbejde overfladen for at give materialet det ønskede uldne udseende.
Historie
Navnet flannel siges at komme fra det walisiske ord gwalen, som betyder uld. Det vides ikke med sikkerhed, hvor denne type stof stammer fra, men meget tyder på, at den stammer fra Storbritannien. Man så den dog også meget tidligt i Frankrig.
Man plejer at give den britiske virksomhed Fox Brothers i Somerset med tilhørende væveri æren for flannelsstoffets opståen. Virksomheden blev grundlagt allerede i 1772 og var i sin tid en kæmpe virksomhed, der beskæftigede over 5.000 medarbejdere, og som på mange måder var pioner – ikke bare når det gælder stof, men også som arbejdsgiver, når det gælder indflydelse, pension osv. I første halvdel af 1900-tallet beskæftigede virksomheden sig især med vævning til militæret under de to verdenskrige. Langsomt, men sikkert blev virksomheden stadig mindre, indtil den knap nok eksisterede overhovedet for cirka ti år siden. Derefter kom der nye ejere og ledere til, som fik gang i virksomheden igen. Under sloganet "If its not Fox, its not flannel" forsyner man de mest kræsne kunder i hele verden med det urbritiske stof fra det sydvestlige England. Det er dog ikke den fulde sandhed, for der findes faktisk flere gode væverier, når det gælder flannel. Nogle af dem, der er gode at kende, er blandt andet Vitale Barberis Canonico, Loro Piana, Minnis og Holland & Sherry.
”If it's not Fox, it's not flannel”
Stoffet har altså eksisteret ret længe, men fik sit store gennembrud i 30'erne, hvor det vandt indpas som relativt sporty og afslappet tøj. Offwhite flannel var også det rette materiale til de bukser, der både dengang og nu bruges, når man spiller cricket, hvilket understregede det sporty udtryk. I dag, hvor moden er lidt anderledes, og der er flere valgmuligheder, kan stoffet altså bruges i såvel formelle som mere afslappede sammenhænge.
Anvendelsesområde
I dag bruges flannelsstoffet i mange forskellige sammenhænge, lige fra jakkesæt til bukser. Det mest kendte og udbredte må dog siges at være de mellemgrå flannelsbukser. Dem ser man på mænd i hele efterårs- og vinterhalvåret, og de kan kombineres på en række forskellige måder. Lidt interessant, når man tænker på, at de oprindeligt også blev brugt i sommerhalvåret. En almindelig kombination er at bruge de grå bukser sammen med en blå blazer. Det er en slags formel påklædning, der ofte fungerer lige så godt som et jakkesæt. Netop mellemgrå og marineblå er to farver, der harmonerer rigtig godt med hinanden. En anden almindelig måde at bruge bukserne på er lidt mere afslappet og sporty sammen med en tweedblazer. Et look, man ofte ser i både England og Italien i dag.
Berømte flannelsbrugere
Der findes mange berømte brugere og ambassadører, når det gælder uldflannel. Vi mener dog, at man set ud fra et stilmæssigt perspektiv bør kende mindst tre, som den dag i dag stadig inspirerer os.
Fred Astaire
Sangeren, danseren og skuespilleren
Fred Astaire fra USA var sideløbende med sin karriere og rollen som en af vor tids første store superstjerner kendt for sin imponerende sans for stil. Han var altid ulasteligt klædt, både på det hvide lærred og privat. Det, der gjorde ham særligt interessant, var hans personlige og legesyge touch, når det gjaldt klassisk skræddersyet tøj. Netop grå flannelsbukser blev han ofte set i, og mange husker ham især for det. Blandt andet hedder det sig, at skuespilleren Audrey Hepburn beklædte en ramme med grå flannel, som hun opbevarede et signeret portræt af Astaire i.
LÆS MERE: Stilikonet Fred AstaireWinston Churchill
En af Englands største politikere og statsmænd nogensinde var kendt for mange ting. Hans karakteristiske stil stod ganske vist lidt i skyggen af hans karriere, men er alligevel værd at nævne. Som man forventer sig af en person fra den britiske overklasse i starten af forrige århundrede, var hans stil urbritisk og klassisk. Der var dog en række attributter og nuancer, som kombineret med hans pondus og karisma gjorde den meget interessant. Det kommer især til udtryk på et kendt portræt i form af et billede taget i 1940, hvor Churchill holdt et maskingevær og var iklædt et nålestribet jakkesæt i flannel fra Fox Brothers, som skrædderen Henry Poole havde syet. Både jakkesættet og billedet er blevet legendarisk i stilmæssig sammenhæng. Ud over jakkesættet har han en cigar i mundvigen, bowlerhat på hovedet og den for ham så karakteristiske prikkede butterfly bundet om halsen.
Gianni Agnelli
Vi har før gjort opmærksom på
Gianni Agnelli og hans stil. Velfortjent på alle måder, da han sandsynligvis er en af vor tids bedste klædte og mest stilfulde personer. For alle tilhængere af den italienske skrædderstil vil han altid være numero uno. Hans naturlige tilgang til mode kan på mange måder have påvirket og inspireret det, vi i dag kalder sprezzatura, og som udgør et samlebegreb og forklaring på den legesyge og sommetider nonchalante italienske mode. Advokaten, som han også blev kaldt, sås ofte i netop skræddersyede jakkesæt i grå flannel, gerne kombineret med et uldslips, ruskindssko, mokkasiner eller støvler og en button down-skjorte med uknappet krave.
LÆS MERE: Stilikonet Gianni Agnelli