Tøjet i Hernos Globe-linje er essensen af højt stilniveau, kvalitet og bæredygtig produktion. Care of Carl har fået det privilegium at tilbyde en kapselkollektion med dette eksklusive tøj. Som led i dette samarbejde, har vi fået mulighed for at interviewe Hernos administrerende direktør Claudio Marenzi om vigtigheden af Globe-kollektionen.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Ted Olsson & Herno
Publiceret
25-09-2021
I en tid, hvor mennesker, virksomheder og brands taler om og har fokus på værdien af bæredygtighed, er der mange, som hævder at være "bæredygtige". En del virksomheder taler meget om bæredygtighed som led i deres markedsføringsaktiviteter og god omtale, mens andre virksomheder arbejder målrettet i stilhed og gør deres yderste for at være bæredygtige i såvel handlinger som bevidste valg og virksomhedsbeslutninger.
Hernos arbejde hen imod en mere bæredygtig produktion begyndte omkring 2010, da administrerende direktør Claudio Marenzi besluttede at drive virksomhedens fabrik med solenergi. En investering, som på det tidspunkt udgjorde 10 % af hele virksomhedens årlige omsætning. Et dristigt træk, som var en del af et større langsigtet mål for den visionære Marenzi og en beslutning om at forbedre det lokale miljø yderligere.
Hernos fabriksområde ligger i dalen, som er skabt af floden Erno, omgivet af bjergtoppe og utallige floder og åer, som alle er en del af et system, der udmunder i Maggiore-søen. Kun en times kraftig regn i denne region kan hæve vandstanden i søen med 10 cm og forvandler hurtigt rolige bække og åer til fossende elve med hvidt skum gennem et landskab, der har formet Hernos produkter og varemærke lige fra dag ét. Livet i et så dramatisk og spektakulært smukt område har også betydet, at indbyggerne i Erno-dalen har meget stærke bånd og et tæt forhold til den natur, de er omgivet af.
Gennem vinduet bag Claudio Marenzis Zoom-mødeskærm kan vi se det dybgrønne landskab, som bugter sig og trives i den fugtige atmosfære. Marenzi selv udstråler intens passion og ærlighed, da han med oprigtige ord og hengivne formuleringer fortæller os om Herno, virksomhedens filosofi og bæredygtighedsambitioner, hvor Herno Globe-kollektionen spiller en central rolle. Hos Care of Carl har vi fornøjelsen af at kunne tilbyde en kapselkollektion med dette tøj i vores sortiment. Mere om det efter et par spørgsmål til hr. Marenzi.
"Hvis folk stadig taler om
'bæredygtighed' som en slags afvigelse
fra normen om tredive år,
har vi fejlet."
Da Claudio investerede i at drive fabrikken med solenergi, var der mange, som satte spørgsmålstegn ved hans beslutning, og som undrede sig over, hvorfor han brugte så mange penge på noget, der ikke skabte overskud for virksomheden? Marenzis svar lod ikke vente på sig og var lige så selvfølgeligt som hans vision for virksomheden: "Vi skal gøre dette for os selv, for vores samfund, for vores omgivelser og for menneskeheden! Jorden vil ikke forblive et sted, hvor mennesker kan leve og trives, medmindre vi begynder at træffe bæredygtige beslutninger og bæredygtige valg!" Marenzi sammenfatter: "Hvis folk stadig taler om 'bæredygtighed' som en slags afvigelse fra normen om tredive år, har vi fejlet. Målet er at gøre de "bæredygtige valg" til normalen."
Ambitionen med Hernos bæredygtige Globe-kollektion er, at den skal blive overflødig som separat kollektion, og at dens høje bæredygtighedsniveau i stedet skal blive standard for al virksomhedens produktion. Claudio Marenzi forklarer endvidere, at det for øjeblikket desværre ikke er muligt for Herno at fremstille alt det tøj, de ønsker at levere til markedet, på en fuldt bæredygtig måde. "Sådan er det bare indtil videre, og vi skal være helt åbne og ærlige omkring det," tilføjer Marenzi.
Herno Globe består af seks kategorier, der spænder over tekniske nylonkvaliteter til klassisk uldtøj. Tøjet af "Fast5Degradable"-nylon er alle fremstillet af 6.6 Amni Soul Eco®-polyamidgarn, som er fuldt biologisk nedbrydeligt og nedbrydes til kompost i form af biologisk materiale og biogas efter kun 5 år sammenlignet med ca. 50 år for konventionel nylon. Den genbrugte nylonkvalitet Econyl ® fremstilles af genanvendte forbrugerprodukter såsom fiskenet og tæpper, som ellers ville gå til spilde som almindeligt affald. Vatteringen i dette tøj består af dun, som er genanvendt fra gamle dundyner.
Uldkollektionerne omfatter materialer fremstillet af genanvendt stof, hvilket genererer betydeligt mindre CO2 – og bruger væsentligt mindre energi og vand i produktionsprocessen end produkter fremstillet af konventionel ny uld. Desuden finder man her uldkvaliteter, hvis farve udelukkende stammer fra uldens naturlige farve uden yderligere farvning eller tilpasning. Kvaliteten "Animal Friendly Wool" produceres af virksomheder, der helt har droppet den grusomme "mulesing"-proces.
Den tidløse stil og designet for Hernos tøj er i sig selv bæredygtig og stærkt i tråd med Care of Carls egen filosofi: Ved at købe og bruge mindre tøj af højere kvalitet, som holder stilen år efter år, reducerer du dit tøjforbrug. Dunjakken Globe Down Puffer er et meget repræsentativt eksempel på dette tidløse tøj.
Forskningen bag alle projekterne inden for rammerne af Herno Globe-konceptet bidrager til Hernos bevidsthed og viden om bæredygtighed. Gennemtænkte skridt på en rejse, som vi følger med stor interesse og beundring. Claudio Marenzi slutter af med at opsummere vores samtale med en tankevækkende refleksion: "Du ejer ikke kun din virksomhed – din virksomhed ejer også dig. Hvis du træffer dårlige valg, som ikke er tænkt igennem, vil det før eller senere give bagslag for din egen virksomhed og din virksomheds resultater." Hernos årsomsætning er mere end firedoblet i perioden 2010 til 2020, hvilket giver os og resten af verden et fingerpeg om værdien af en bæredygtig tilgang.