Italienske Herno blev grundlagt af Giuseppe Marenzi i 1948 og har i over 70 år leveret funktionelt overtøj med italienske elegance til stilbevidste mænd og kvinder. Til foråret 2019 bliver Herno en del af sortimentet hos Care of Carl og i den forbindelse har vi set nærmere på mærket og dets historie.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Lind
Publiceret
05-03-2019
Vi lægger ud med et kort historisk tilbageblik...
Vi befinder os i tiden lige efter 2. Verdenskrig i den lille italienske by Lesa, som ligger ved søen Maggiore i det nordlige Italien. Det er et område med meget skiftende vejr i de forskellige sæsoner, fra snestorme om vinteren til trykkende hedebølge om sommeren. Det var her Giuseppe Marenzi boede efter han var vendt hjem fra krigen og i de første år arbejdede han på en fabrik som producerede regntøj. Her brugte han bl.a. sin erfaring fra krigen og var med til at udvikle brugen af ricinusolie, som var med til at gøre produkterne mere vandafvisende. Marenzis innovative tankegang og tekniske færdigheder ledte virksomheden til succes og dette gjorde, at han besluttede sig for at starte sin egen virksomhed inden for vejrbestandigt overtøj.
Dette skulle vise sig at blive starten på Herno. Marenzi og hans kone Alessandra Diana, startede ud med at overtage en gammel fabrik, som lå ved breden til floden Ernos. Målsætningen med mærket var fra starten at skabe vejrbestandigt overtøj, som kunne klare områdets skiftende vejrforhold med meget vind og nedbør, men uden at gå på kompromis med den klassiske italienske stil og elegance. Selve navnet Herno, blev valgt som en hyldest til området og floden Erno.
Som en følge af Marenzis tidligere arbejdserfaring lagde Herno ud med at fremstille regntøj til både mænd og kvinder. Stille og roligt fik Marenzi og hustruen bygget en solid virksomhed op og i løbet af 1960'erne udvidede de sortimentet med kashmirfrakker, blazere og jakkesæt til mænd. Herno voksede fortsat og i 1971 blev de det første italienske mærke til at ekspandere til det japanske marked, da de åbnede en butik i Osaka. Det fortæller både lidt om Hernos fremgang, men også om deres vilje til at udvikle sig og turde at gå forrest.
I dag drives Herno af Giuseppes søn, Claudio Marenzi, som i starten af det nye årtusinde overtog styringen fra sin far. På dette tidspunkt var Herno allerede et stort og anerkendt internationalt mærke, som blev forbundet med et højt stilniveau og håndværksmæssig kunden. I forbindelse med overtagelsen valgte Claudio at omstrukturere virksomheden og i højere grad tilpasse sig de nye tiders efterspørgsel i forhold til stil og pasformer. Det endelige mål om at kombinere stil med funktionalitet, forblev dog stadig det samme. Claudio sammensatte et stærkt kreativt designteam, som skulle være med til at sætte det nye stilmæssige udtryk for Herno og tog samtidigt nye højteknologiske stoftyper ind i produktionen. Dette satte standarden for det sortiment som Herno udbyder i dag og for deres position som en af de førende producenter inden for stilfuldt og funktionelt overtøj.
Til foråret bliver Herno som sagt en del af vores udvalg hos Care of Carl og det er en lancering som vi både er stolte af og glæder os utroligt meget over. Vi har stræbet efter at få sammensat et udvalg, som på bedste vis repræsenterer de værdier som både Herno og vi selv står for, og synes at det er lykkedes til fulde. Vi håber du kan lide det!