Det er svært at hæve niveauet for indtrykket af Moncler med en mere smart overskrift. Mærket har i næsten 70 år forsynet verden med noget af det mest stilfulde og funktionelle tøj, der nogensinde er blevet fremstillet. Med rødder i ekstrem alpinisme, som er genialt integreret i mode og stil, kan kun få leverandører matche Monclers storhed.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Niclas Locksén
Publiceret
25-02-2022
Moncler så dagens lys i byen Monestier de Clermont i de sydfranske alper. Den erfarne iværksætter René Ramillon så mulighederne i den hurtigt voksende bjergturisme og skabte i 1952 først en lille kollektion bestående af soveposer, en foret kappe med hætte og telte med genialt nytænkende konstruktion og ydertelt. Produkterne blev fremstillet med fokus på funktionalitet og materialekvalitet, og de blev hurtigt en succes hos krævende kunder.
Den lille tøjfabrik i bjergene gjorde sig klar til de krævende arbejdsforhold i de kolde vintre. For at gøre livet lidt rarere for fabriksarbejderne skabte Moncler dunjakker i 1954, så de kunne holde sig varme under arbejdet.
Det varede ikke længe, før dunjakkerne fangede bjergbestigeren Lionel Terrays opmærksomhed. Terray indså hurtigt, at de varme jakker, som var skabt til at modstå barske praktiske forhold, også var det ideelle tøjvalg for alpine bjergbestigere. På baggrund af dette opstod Monclers første specialkollektion "Moncler pour Lionel Terray", som omfattede dunjakker, snebukser, handsker og soveposer til ekstreme vejrforhold i Alperne.
Kollektionen blev testet grundigt på flere hårde ekspeditioner samme år og blev løbende tilpasset til perfektion. Den italienske ekspedition, der nåede toppen af K2, valgte Monclers dunjakker som hjælp til at gennemføre prøvelserne. Achille Compagnoni og Lino Lacedelli erobrede det, der er blevet kaldt verdens dødeligste bjerg, og Monclers dunjakker var for alvor på vej til at blive mærkets absolutte signaturtøj.

De kommende årtier forsynede Moncler flere ekspeditioner til verdens mest krævende steder med tøj og udstyr, så de kunne klare, hvad få eller ingen før havde erobret. Den franske ekspedition, som i 1955 besteg Mount Makalù (8.470 meter) blev forsynet med udstyr af Moncler. Lionel Terray organiserede i 1964 ekspeditioner til Alaska, hvor Moncler var officiel leverandør af udstyret. Til vinter-OL 1968 i Grenoble fik Moncler verdensomspændende opmærksomhed i medierne som sponsor for det franske styrtløbshold.
I starten af 00'erne kom Moncler på italienske hænder via iværksætteren Remo Ruffini, som stadig indtager en førende stilling i gruppen. Med Ruffini i spidsen nåede den globale identitet for Monclers dunjakker nye højder. Mærkets sjæl blev tilsat italiensk perfektion og æstetik, når det gælder pasformen, samt eksperimentel forskning i materialer og kvalitet. Moncler kom mere end nogensinde før til at udmærke sig med sin universelle alsidighed, hvad angår både stil og mode, samt på det professionelle område.
Gennem historien har Moncler altid valgt at arbejde med stærke samarbejdspartnere for at understrege brandets autentiske og unikke egenskaber. Præsentationen i kampagner og kommunikation har altid været spektakulær og iøjnefaldende. Ligesom på de hårdeste alpine ekspeditioner indtager man den samme position i stil- og modeverdenen med ægte engagement og nytænkning. Moncler tilstræber uophørligt at finde nye måder at etablere brandets identitet på med kunstnerisk unikke udtryk og personligheder.