Oprindeligt kaldte man virksomheden
Simplo Filler Pen Co., hvilket hentydede til den funktionelle konstruktion, hvor blækket blev suget op i en lukket beholder via en stempelkonstruktion. Dette gjorde det meget nemmere at påfylde blæk. I 1909 blev modellen
Rouge et Noir lanceret, som solgte så godt, at man i 1910 skiftede til firmanavnet Montblanc. Pennene blev af mange anset for at have det højeste niveau på markedet, når det kom til funktionalitet og fremstillingskvalitet, hvilket passede godt sammen med navnet på den højeste bjergtop i Europa. Her tog også virksomhedens logo, stjernen med de seks afrundede spidser, form som et stilistisk symbol for toppen af Mont Blanc og dets seks gletsjere.
I 1924 introducerede man modellen Meisterstück, hvor graden af fremstillingspræcision og kvalitet nåede langt højere niveauer end tidligere. Hver guldspids (ja, alle fyldepenne har spidser, som er fremstillet af massivt guld, men mere om dette senere) på Meisterstück-pennene har inskriptionen 4810, hvilket er højden over havet ved toppen af bjerget Mont Blanc og yderligere et symbol på virksomhedens ambitioner, når det gælder fremstillingsniveau og kvalitet.
Vi besøger Montblanc i Hamborg i forbindelse med et af vores møder inden lanceringen og oplever en virksomhed, som i årenes løb har ført sin tidløse stilarv videre og omhyggeligt tilpasset den til nudagens verden. I årenes løb er virksomheden blevet udvidet til også at omfatte lædervarer og tilbehør med samme kompromisløse ambition som med pennene. I 1997 blev kvalitetsure føjet til produktsortimentet. Man hyrede den traditionsrige schweiziske urproducent Minerva til at hjælpe med at opnå højeste specialistniveau i produktionen inden for dette område. Siden man lancerede Meisterstück-uret på SIHH-messen i Geneve, er Montblanc også blevet et respekteret navn i urverdenen.
Montblanc er desuden dybt involveret i at fremme kreativitet og skrivning inden for flere områder. Virksomheden har et omfattende velgørenhedsengagement. Det omfatter blandt andet langvarige samarbejder med UNICEF, hvor bekæmpelse af analfabetisme i verden er et stort projekt, der hele tiden investeres store summer i.
I 1986 flyttede Montblanc til de nye, specialbyggede lokaler, hvor de har til huse i dag. Indgangspartiet til virksomhedens nye lokaler er medbragt fra den oprindelige bygning, hvor virksomheden i sin tid blev født.
Alle gæster opfordres til at skrive sig ind i en gæstebog, der ligger i entréen på det integrerede museum, som giver den besøgende et interessant indblik i virksomhedens historie, produkter og arbejde. I det øjeblik, jeg griber den tunge, velafbalancerede pen, og dens guldspids rammer papiret i gæstebogens sider, indtræder en følelse, som under besøget konstant vokser sig stærkere. Et ønske om at eje og skrive med disse flotte penne og have dem på sig som vigtigt og stilfuldt tilbehør i hverdagen.
Pennen er dermed meget mere end et praktisk værktøj til at skrive på papir med. Den er et bevidst valg i ens stilidentitet, og følelsen af en veludført kvalitetspen følger og supplerer din stil på samme måde som et par flotte
sko, et
ur af god kvalitet eller et velsiddende
jakkesæt. Den signalerer et bevidst valg og indsigt i, at de mest diskrete detaljer kan gøre en stor forskel.
Montblanc understreger omhyggeligt, at de betegner sine penne som
writing instruments. Det er et begreb, som umiddelbart er en smule svært at oversætte, men som meget tydeligt illustrerer oplevelsen og følelsen af de produkter, man udvikler. Pennen fra Montblanc står for en genial og ukompliceret kvalitet med høj præcision i det, der virkelig fungerer som et instrument eller et redskab og en naturlig forlængelse af den kreative proces. Uanset hvad du får udtrykt fra pen til papir.
Guldspidser
Vi får en interessant rundvisning på fabrikken, hvor alle pennene i virksomhedens standardmodeller fremstilles. Som tidligere nævnt er alle spidser på fyldepennene fremstillet af plader af massivt guld. Metallet ankommer til fabrikken på ruller, som ligner gamle filmruller, hvor guldet ligger oprullet på et tyndt bånd. Under produktionssprocessen klippes, udstanses, graveres og udformes hver enkelt spids i 35 forskellige fremstillingsmomenter til det, som er en del af hjertet i hver Montblanc-pen. Også spidserne, som forekommer at være fremstillet af hvidt metal, er overtrukket med dette metal, på en kerne af rødguld.
Minutiøs præcision
Under hele besøget er der en følelse af tysk præcision i luften, som er svær at sætte fingeren på. Alt lige fra passagen ind gennem porten og den minutiøse indskrivning i besøgsloggen til signaturen i gæstebogen og rundvisningen i produktionslokalerne. Der oplever vi blandt andet en gruppe damer, som sidder i et lydisoleret rum, hvor deres primære opgave består af at skrive ottetaller i lange guirlander med transparent blæk på dertil beregnet papir. Via denne manøvre kontrollerer man guldspidsens udformning ved ganske enkelt at lytte til den lyd, pennens spids laver, når den føres hen over papiret. Forkerte spidser giver en anderledes lyd og sendes tilbage til mekanisk kontrol og eventuelt korrigering. Batch efter batch arbejder disse damer sig vej gennem pennene i fremstillingsprocessens slutfase - det må man kalde omhyggelighed! Det er lettere tryllebindende at følge pennens spids og den usynlige skrift, som pen efter pen skrives på papiret, og følelsen af Montblanc-pennens kvalitetsniveau vokser sig endnu stærkere.
Specialproduktion og ædelstene
Efter linjeproduktionen fortsætter vi med resten af Montblancs omfattende virksomhed, som også omfatter fremstilling af penne i begrænset antal, specialmodeller og penne, der ganske enkelt kun fremstilles i et eneste unikt eksemplar af sin slags. Virksomheden har her samlet håndværkere og kunstnere inden for mange forskellige områder i årenes løb for at opfylde kravene til alle de områder, fremstillingen kræver.
Personer fra de mest uventede fagområder er rekrutteret på grund af deres specifikke viden inden for særlige fremstillingsmomenter. Tandlæger, som er gode til at skære og forme indviklede detaljer, og guldsmede, som er specialiserede i detaljeret guldsmedearbejde og indviklet indfatning af ædelsten, er bare nogle få. Man producerer også specialmaterialer til specifikke kundebestillinger, hvor en cigarsamlende kunde eksempelvis kan få en pen fremstillet af rullede tobaksblade i form af en cigar. Alt dette er bare en lille del af hverdagen i denne afdeling, som snarere er et rendyrket kunststudie end et produktionsværksted.
Håndværkskvalitet og højteknologi
En ny generation i Montblancs udbud er penne ud fra konceptet
The Augmented Paper. En innovativ kombination af traditionel ingeniørkunst og avanceret softwareteknik, som bygger bro over analog skrivning og den digitale informationsverden. Teknik integreret i pennens spids registrerer hver eneste bevægelse og linje, som skabes, når brugeren fører spidsen hen over papiret. Bevægelserne overføres via Bluetooth til en app, hvor hele skrivesessionen overføres til digitalt papir i nøjagtigt den rækkefølge, bevægelserne udføres i. De kan derefter via kontrolfunktioner i appens grænseflade genskabes trinløst fra det øjeblik, hvor pennen møder underlaget, til den sidste streg.
Montblanc har som sagt et meget bredt produktsortiment, som i dag omfatter flere forskellige varegrupper. Den øverste ledelse sidder i den såkaldte Richemont-gruppe, som blandt andet står bag andre varemærker som Jaeger Lecoultre, Cartier, Piaget, Hackett og Dunhill m.fl. Man er meget omhyggelig med udvælgelsen af forhandlere, og vi fik under forhandlingsprocessen et spændende indblik i en virksomhed med en stolt fremstillingstradition og aner af virksomhedsdrift på højt niveau, som går mange år tilbage i tiden.
Med lanceringen af Montblanc tilføjer vi med stolthed og glæde et stykke levende historie inden for fyldepenne på førsteklasses niveau, men også deres meget smagfulde
smartwatches samt nøje udvalgte dele af sortimentet af
tasker og
lædertilbehør.
Som tidligere nævnt mener vi, at pennen er en utroligt flot stilfuld detalje i det tøj, manden bærer, og at den fuldender helheden, uanset hvilken stilretning man foretrækker at klæde sig i. Penne fra Montblanc skal købes til at blive brugt inderligt, flittigt og med passion. Det værste, du kan gøre, når du har købt en flot Montblanc-pen, er at lade den ligge i etuiet, mens den venter på de få "særlige lejligheder". Vi ser den som din konstante følgesvend i alle situationer, hvor du har brug for at skrive, i resten af dit liv efter købet. Den skal bruges flittigt og have chancen for at ældes med værdighed.
En pen fra Montblanc er ofte en meget værdsat gave ved særlige lejligheder i livet eller højtider som jul, fødselsdage eller gennemført uddannelse. Et godt tip er dog at forsøge at finde ud af, hvilken type pen modtageren af gaven foretrækker, når det gælder spids og design. Når den føles helt rigtig, bliver Montblanc-pennen en selvfølgelig del af brugerens daglige udstyr og måske et klenodie, der kommer til at gå i arv i flere generationer.