Trends kommer og går. Den ene sæson er noget in for derefter næste sæson at være yt. Der findes dog tidløse modeller inden for både tøj, sko og tilbehør som overlever de årlige trendudsving og som gennem årtier eller nærmest århundreder er blevet anset som ikoniske, aktuelle og moderne. Hvordan kan det gå til? Hvordan går det til at nogle modeller får ikonstatus og kan sælges år efter år? Hvad kræves det for at blive et fremtidigt ikon og overleve tidens skiftende trends år efter år?
I forbindelse med mit arbejde som freelance skribent med fokus på klassisk mode og stil kæmper jeg hårdt for at udvikle, lige så vel som at inspirere, mine læsere. Jeg er meget imod "brug-og-smid-væk" mentaliteten når det kommer til tøj, og er derfor også fortaler for høj kvalitet som holder i længden. I tilfælde af at man bruger lidt flere penge på bedre kvalitet der holder i lang tid, er det samtidigt en fordel også at finde noget som holder i længden rent udseendemæssigt. Et godt udgangspunkt er at vælge de klassiske modeller som har opnået ikonstatus, altså en model som aldrig rigtigt bliver umoderne. Dens popularitet falder og stiger måske en smule fra sæson til sæson, men den bliver aldrig yt, og kan sælges år efter år. En sand drøm for enhver tøjproducent.
Der findes masser af ikoniske produkter og i særdeleshed inden for tasker, parfumer og ure, men også i høj grad inden for tøj, sko og tilbehør, som spiller en vigtig rolle inden for herremoden. I det følgende vil jeg komme ind på nogle udvalgte af disse ikoniske produkter, som nærmest er gået hen og blevet udødelige.
Barbour.
De som læste min tekst for nyligt omkring preppymode kunne mellem linjerne sikkert skimte min forkærlighed for den velklædte stil. Jeg er fortaler for den! Efter min mening er og bliver Barbours mellemlange Beaufort voksjakke derfor en klassiker og en ikonisk model. Og ikke blot fordi jeg synes det, for Beaufort-modellen er, sammen med den lidt længere "Border", den lidt kortere "Bedale" og den quiltede "Liddesdale", Barbours absolut bedst sælgende jakker. Noget som gør Beaufort-modellen endnu mere ikonisk er at den er designet af Dame Margret Barbour personligt. Netop Dame Margret Barbour har i et halvt århundrede udviklet og forfinet det britiske varemærke, som har lykkedes med at gøre livet på landet kommercielt og eftertragtet, selv for os som bor i små trænge lejligheder i storbyen. Hendes inspiration til unisex jakken, som Beaufort faktisk er, fik hun fra de franske jagtjakker, og de første modeller havde det ternede Gordon Tartan-mønster som inderfor. I dag er det i stedet familien Barbours eget ternede tartanmønster, som pryder indersiden af modellen. Det unikke med voksjakkerne er at de er lige populære blandt landmænd, jægere, storbyboere såvel som hos hipstere på Glastonburyfestivalen.
Klassiske jakker fra Barbour
Baracuta og Steve McQueen.
Når vi nu er inde på jakker er det umuligt ikke at komme omkring Baracutas klassiske G9-model, som om nogen er et ikon! Det hæderkronede varemærke fra Manchester har skabt få, men uhyre populære overtøjs-modeller, som efterhånden har været på markedet længe. Jakken med navnet G9, hvor G står for Golf, var oprindeligt en sportsjakke og blev særligt populær i 50'erne da Elvis Presley i 1954 bar den i filmen King Creole. Jakken har først og fremmest fået ikonstatus i en lang række subkulturer, som typisk er tilknyttet forskellige musikgenrer. Det er alt lige fra Sccoter Boys, Ska, Mods og til Skins som har taget jakken og dens klassiske udtryk til sig. Nogle vil måske tænke; er dette ikke en Harringtonjakke? Og jo, det er korrekt. Siden 1964 er jakken også blevet kaldt en "Harrington-jakke", opkaldt efter skuespilleren Ryan O'Neal, som spillede Rodney Harrington i serien Peyton Place, hvor han altid bar jakken. Andre tænker måske; havde Steve McQueen ikke en G9 jakke i den muligvis mest stilede film nogensinde, The Thomas Crown Affair, fra 1963? Og jo, det stemmer også! Også her fik Baracuta et godt kommercielt fremstød.
Netop Steve McQueen har været med til at skabe et antal ikoniske produkter, og bliver muligvis mest forbundet med kendte urmodeller fra Rolex og Tag Heuer. Lige så berømt er han dog også for hans medvirken i filmen The Thomas Crown Affair, som sagt tidligere, hvor han også bærer et par Persol solbriller i den ikoniske 649-model. Stilkendere ved at denne model oprindeligt blev fremstilllet i 1957 med henblik på sporvognsførerne i Torino, som havde brug for en lidt større solbrillemodel når de kørte sporvognene. Faktisk fik Persols 649-model sit gennembrud inden Steve McQueen, da stilikonet og skuespilleren
Macello Mastrianni i Pietro Germis film fra 1961, Divorce Italian Style, bar modellen og gjorde den populær. Persol er i øvrigt en forkortelse for det italienske "per il sole", hvilket betyder noget i retning af "beskyttelse mod solen". Gamle Persolmodeller med teksten "Ratti" på indersiden har en høj værdi på vintagemarkedet, da Ratti var den gamle Persol fabrik i Italien, hvor solbrillerne blev fremstillet inden efterspørgslen for Persol steg og de gamle lokaler blev for små.
Ray-Ban Wayfarer.
Det er ganske enkelt helt utænkeligt at snakke om klassikere inden for solbriller uden at nævne Ray-Bans Wayfarer. Wayfarer-modellen er mere trendig i nogle perioder end andre, men det er med sikkerhed en model som aldrig bliver umoderne. Ray-Ban blev grundlagt i 1937 i USA af Bausch & Lomb som i begyndelsen faktisk hovedsageligt fremstillede solbriller til hæren, og er også kendte for deres pilotbriller med stålstel (Aviator-modellen), som i høj grad er blevet brugt i flyvevåbnet. Frem til 1952 fremstillede man faktisk kun stel i stål, men med Wayfarer-modellen revoloutionerede man markedet med plaststel, som siden da ikke er blevet ændret. Gennem årene har Ray-Bans ikoniske modeller prydet stilikoner såsom Bob Dylan, Andy Warhol, Jack Nicholson og Tom Cruise.
Klassiske solbriller fra Ray-Ban
R.M.Williams Chelsea boot.
Som den skonørd jeg er føler jeg mig tvunget til mindst at inddrage to skomodeller i dette indlæg omkring ikoniske beklædningsgenstande. Den første model jeg har valgt at inddrage er R.M.Williams Chelsea boot. En robust støvle som oprindeligt var henvendt til de australske cowboys og landmænd og designet til at kunne modstå de barske forhold de arbejder under. Via en gennemført randsyet konstruktion og det bedste læder, har R.M.Williams skabt en støvle som med lidt vedligeholdelse kan holde til årtiers slid. Ligesom i tilfældet med Barbour er produkterne fra R.M.Williams i første omgang altså blevet fremstillet for at kunne modstå livet på landet, med det slid det indebærer, og derigennem opnået ikonstatus, primært i de mere velstående kredse i Europa, som gerne vil forbindes med varemærket og den landlige romantik.
Edward Green's Dover.
Udover R.M.Williams Chelsea boot er det også svært at komme uden om Edward Green's split-toe model, "Dover", som dog ikke har samme lange historie som mange af de andre ikoniske produkter i dette indlæg. Modellen fremstilles i skobyen Northampton på Edward Greens fabrik, der betegnes som en af de bedste skoproducenter i området - og det siger ikke så lidt. Spørger man skoentusiaster verden over, hvilken der er den mest ikoniske split-toe model, så er jeg sikker på at majoriteten vil pege på Dover-modellen fra Edward Green. Det siger noget om dens popularitet og også om potentialet på længere sigt.
Split-toe modellen Dover, fra klassiske Edward Green.
Lacoste polotrøje.
Hvis man var ung i de sene 80'ere eller i 90'erne, så har man med meget stor sandsynlighed ejet en polotrøje fra Lacoste. Den broderede krokodille siger mere end 1000 ord. Det var måske også dette som den legendariske tennisspiller, René Lacoste, havde i tankerne da han slog mønt af sit øgenavn "le crocodille" og fremstillede de første polotrøjer med det karakteristiske logo. René Lacoste spillede, for så vidt muligt, altid i den hvide bomulds polotrøje, men på trods af dette er Lacoste polotrøjen nærmere kendt for dens enorme udbredelse i hele verden i alskens forskellige farver.
Man skal ikke undervudere et logos værdi når det kommer til at opnå ikonstatus blandt tøj. Hvad ville Ralph Lauren eksempelvis være uden deres broderede polospiller? Sikkert stadigvæk et stort varemærke, men ikke i nærheden af det de er i dag. I hvert fald ikke hvis i spørger mig. Genkendelsesfaktoren er utrolig vigtig når det kommer til logoer og netop logoet har med sikkerhed været en stor del af Ralph Laurens succes og medvirkende til at deres oxfordskjorter og polotrøjer med det broderede logo kontinuerligt har været bestsellere gennem efterhånden flere årtier.
Genkendelsesfaktoren er altså i høj grad vigtig, hvad enten det er via logo eller andet. Se bare på varemærker som Gucci, Louis Vuitton m.fl. De har først og fremmest en utrolig høj kvalitet i deres produkter, men de er uden tvivl også meget afhængige af deres logo samt brugen og eksponeringen af dette på deres produkter og i medierne. Varemærket og logoet har altså ofte en stor betydning når det kommer til ikoniseringen af produkter.
Heldigvis er forbrugere i dag så tilpas interessede og oplyste, at de i sammenhæng med en stor gennemsigtighed, takket være internettet, også går op i kvalitet og godt håndværk, så dette ligeledes kan føre til ikonstatus for tøj.
Ser man på historien og flere af de produkter som jeg har nævnt i ovenstående, så har det ofte været popkulturer og først og fremmest film og musik, som har været til grund for skabelsen og spredningen af produkter med ikonstatus. Sådan vil det sikkert til dels også være i fremtiden, men vi vil også i højere grad lade os inspirere af hinanden på sociale medier. Derfor vil det også oftere være den almene mand med god smag som vi kommer til at lade os inspirere af frem for film- eller popstjerner, selvom disse selvfølgeligt stadigvæk har en stor indflydelse.
Den afgørende faktor for at en beklædningsgenstand kan opnå ikonstatus, er dog fortsat at den har et klassisk og tidløst udtryk som er moderne år efter år. Trends kommer og går mens det klassiske består.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Barbour, R.M.Williams, Lacoste