Hvis man som jeg både er stilinteresseret og opvokset i Skandinavien, så er det nok meget naturligt at man værdsætter paraplyen. Til dels på grund af dens praktiske egenskaber til at beskytte mod nedbør, men i høj grad også fordi at den rent stilmæssigt er en meget interessant attribut. Der er få produkter der i lige så høj grad forbindes med England, som paraplyen.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Evelina Svantesson
Publiceret
24-10-2016
Hvis man tænker over det, så vil stereotypen af en britisk gentleman ofte blive beskrevet som en velklædt mand med en sort sammenfoldet paraply med et elegant træhåndtag. I England er paraplyen endda blevet en del af den civile påklædning for den engelske garde sammen med et diskret jakkesæt, et par velpudsede sorte oxfords og en bowlerhat. Kort og godt, udstyret til et konservativt gentlemansoutfit.
Paraplyens historie i England stammer egentligt først fra nyere tid, hvis ellers man kan kalde 1700-tallet for nyere tid. Paraplyen i sig selv har fandtes i meget længere tid og i forskellige former, først og fremmest i Kina og mellemøsten. Paraplyen, som vi kender den i dag, blev dog først udviklet i 1700-tallet i England.
En person, som af mange tilskrives en del af æren for paraplyens udbredelse i England, er britten, eventyreren og filantropen Jonas Hanway, som i midten af 1700-tallet begyndte at gå rundt i Londons gader med "et transportabelt tag". I lang tid blev han af mange anset som lidt af en tosse, men i dag er der bred enighed om, at han i høj grad har bidraget til paraplyens udbredelse.
Da paraplyen begyndte at blive anvendt i løbet af den sidste halvdel af 1700-tallet, skabte den en del røre da brugen af den indebar en del komplikationer. For det første var kuskene i byerne sure, da de var bange for at folk ikke længere ville behøve hestevogne til at beskytte sig mod regnen, når nu paraplyen var kommet. Derudover var de højerestående klasser urolige for at folk vil opfatte det som, at de ikke havde råd til at betale en vogn, hvis de i stedet tog brug af paraplyen.
I løbet af årene forsvandt skepsissen omkring brugen af paraplyen dog hurtigt og i stedet kom der nu et større fokus på kvaliteten, størrelsen og frem for alt vægten. I starten af 1800-tallet var paraplyerne både ret tunge og klodsede.
1848 var et vigtigt år i paraplyens historie. Det var i dette årstal at britten Samuel Fox opfandt den fine sammenfoldelige stålramme, som spændes ud når paraplyen bliver foldet ud. Dette forenklede håndteringen af paraplyen mærkbart og gjorde den både lettere og meget nemmere at have med rundt. Denne opfindelse ledte senere hen til varemærket Paragon, som i dag stadig bruger denne konstruktion.
På trods af navnet, er Samuel Fox dog ikke stifteren af det velrenommerede paraply-mærke Fox Ltd. Dette er i stedet etableret af en anden Fox, nemlig Thomas Fox, som i 1868 åbnede en paraplybutik i det centrale London med dette navn. Det var dog først senere hen, under familien Dixons styre, at Fox Ltd voksede og blomstrede. Både under 1. og 2. Verdenskrig producerede Fox Ltd udstyr til militæret, bl.a. faldskærme, og det var herigennem at de fik øjnene op for anvendelsen af det stærke nylonstof og begyndte at bruge det i paraplyer, fremfor silke, som indtil da var det mest almindelige stof i paraplyer. Fox var altså den første producent, der begyndte med nylon i paraplyer, hvilket man stadig gør den dag i dag.
Her ses et udvalg af de forskellige former for håndtag som Fox Umbrellas udbyder.
I 1980'erne flyttede Fox sin produktion fra London til Sutton i Surrey, det syd-østlige England, og bliver i dag drevet af familien Garrett.
Fox er dog langt fra den eneste producent af kvalitetsparaplyer i England. Brigg umbrellas, der er en del af Swaine, Adeney & Brigg samt James Smith & Son er alle kendte og velrenommerede producenter af kvalitetsparaplyer med en lang historie. Hvis man ser på nogle af de mere moderne aktører, så er der Lockwood umbrellas og London Undercover, som på en kreativ måde har været med til at gøre paraplyen smart igen og til et stykke tilbehør, som også appellerer til den yngre målgruppe.
Udover England bør Italien også nævnes når vi snakker om producenter af kvalitetsparaplyer. Her kan bl.a. nævnes Francesco Maglia i Milano og Mario Talarico i Napoli. Præcis som med italiensk tøjmode, så har disse paraplyer flere håndlavede detaljer, dyrere materialer og prangende detaljer. Mere sprezzatura og elegance om man. Kvaliteten er dog den samme.
Det er en smagssag, hvilken type af paraply man ender med at vælge. Tænk det samme som når du vælger tøj. Hvad kan du lide og hvad harmoniserer med din stil? Derudover må du selvfølgeligt ikke glemme det mest elementære krav til en paraply; at den kan beskytte mod regnen og helst også holde til selv nogle af de værste efterårsstorme.
Spørger man mig, så synes jeg ikke at en paraply skal tage alt for meget opmærksomhed. Den skal bare være der, bæres diskret i hånden og indgå som en naturlig del af din påklædning, nærmest som var den en forlængelse af armen. Du mærker med det samme når du har fat i en kvalitetsparaply, det vil du slet ikke være i tvivl om.