Kashmirtrøjen fra Piacenza Cashmere, er forankret i en næsten 300-årig historie relateret til uldforarbejdning. Vi giver et kort indblik i den dybe, fine værdi i disse trøjer.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Patrik Johansson
Publiceret
09-08-2022
Piacenza Cashmere har fremstillet nogle af historiens fineste kashmirtrøjer, med en virksomhedshistorie som strækker sig næsten 300 år tilbage i tiden, nemlig siden 1733. Kashmir er ikke bare et materiale du har på for dets høje slidstyrke. Premium-produkter af højkvalitativ kashmir kan iblandt også koste ligeså meget som en brugt bil. Det er en luksus, som er værd at unde sig selv, når man først har oplevet det.
Der findes kort og godt få materialer, som frembringer en så dyb følelse af velbehag, elegance og kvaliet, som kashmir. Den som en gang har båret et kashmirprodukt af høj kvalitet, kan hurtigt bekræfte dette. Piacenza startede sit salg i Turin i 1799 under en tid hvor fransk besættelse ledte til svære forhold med tabt arbejde og mindsket marked.
Da den industrielle revolution eksploderede i England, var familien Piacenza tidlige med at introducere de mekaniserede væve, som løftede både produktionstempoet og kvaliteten til helt nye niveauer. I kombination med allerede at have anvendt sig af de fineste materialer i verden under meget lang tid, vandt Piacenza hurtigt en respekteret position som producent af strikkede produkter. Uld, Alpaka, Vicuña, angora og så som denne tekst omhandler: kashmir! Virksomheden gjorde fremsynede, innovative og langsigtede satsninger og var et af de første væverier i Italien til at fremstille mønstrede stoffer. Familien Piacenza har med denne indstilning gennem historien både vundet fremgang inden for såvel tøjindustrien som politik.
Piacenza Cashmere fortsætter i dag i samme historiske spor, og lægger stort fokus og kundskab på fremstillingsteknik og metoder. De bedste fibre i kombination med specifikke faktorer som den gode, lokale vandkvalitet og eksperimenter med innovative væveteknikker, giver produkter som synes i verdens mest eksklusive butikker, runway shows og på verdens bedst klædte personer. Det handler ikke bare om Piacenzas egen indstilling. Målet er en symbiose med slutforbrugeren og anvenderen. Det er først her tøjet fra Piacenza Cashmere når sit fulde potentiale: Hos skrædderier og stilbevidste kunder, som værdsætter vigtigheden af høj kvalitet.
Selvom du kan finde tøj, som siges at være produceret af kashmir og som koster en brøkdel af Piacenza Cashmere, findes der en lang række faktorer som gør Piacenza til et givent valg. Kashmir er et af de materialer, hvor du virkelig ofte får, hvad du betaler for. Kashmirprodukter med en lav pris, er ofte vævede af billigere kashmiruld. Prisen på materialet sættes blandt andet af uldens fiberlængde. Jo længere fibre, desto bedre kvalitet og levetid på garnet, og dermed stoffet. Et kashmirprodukt fra Piacenza Cashmere er fremstillet for at blive flittigt brugt af sin sørge ejer, og kan med den rette omsorg og pleje, komme til gavn for kommende generationer. Derfor er dette en investering på længere sigt, og et at de tydeligste eksempler på holdbar konsumtion.
Hvad synes du om denne artikel?
2 Kommentarer
The spelling and punctuation of your Danish articles could use a lift to match the high quaility of your web page an products. Get in touch, and we can work something out :) My customer number is 20229151
Den03 december 2022
@Morten: This, is how to catch someones attention, if your danish assessment is correct that is, which I am not the right person to judge ;-) Thank you. We'll look into it.
Den07 december 2022