Når man klæder sig på og sammensætter et outfit, kan valget af tilbehør være afgørende for helheden. Mange glemmer dog duftens rolle i et outfit. Man kan være meget velklædt og have en gennemført stil, hvor helheden øges et niveau ekstra, hvis duften også er helt rigtig. Men hvad er så den rette duft?
Fordi duft ligesom stil er noget meget individuelt og personligt, findes der ikke bare ét svar på spørgsmålet om, hvad der er den rette duft. Både for meget og for lidt
parfume kan på hver sin vis være forkert. Dufte er komplekse og interessante, fordi de kan tilpasse sig den person, der har dem på, og udvikle sig forskelligt fra person til person. I dag vil vi derfor fokusere på netop duft og parfume som en del af en personlig stil.
Før vi begynder at fremhæve nogle interessante alternativer, starter vi med en enkel gennemgang af, hvordan parfume er opbygget og fungerer.
EN DUFTS NOTER
Man kan sige, at parfume har tre forskellige niveauer eller noter, som det kaldes på fagsprog. De indeholder forskellige ingredienser og har forskellig karakter. Groft sagt aftager de rent duftmæssigt på forskellige tidspunkter, og dermed skaber deres samspil den duftoplevelse, I får.
Først mødes man af det, der kaldes topnoten eller hovednoten. Den er det første, man registrerer, når en parfume sprayes. Den er som regel frisk og varer ikke så længe. Når den aftager, kommer det, man kalder hjertenoten eller mellemnoten, som har lidt mere dybde og ofte er lidt blomsteragtig i duften. Den er vigtig for den samlede dufts karakter, og den bliver som regel siddende på huden i et par timer.
Det er i hjertenoten, at der sker en del af tilpasningen til den person, der har duften på, og det er grunden til, at en parfume kan opfattes forskelligt på forskellige personer. Til sidst går duften over i basenoten, som er den længstvarende og groft sagt tungeste duft i sammensætningen. Den kan blive hængende i op til et døgn. Der er iblandet et vilkårligt antal ingredienser, hvoraf en stor del kommer fra citrus, blomster, urter og rødder m.m.
VALG AF EN INDIVIDUEL DUFT
Dufte er som sagt en meget individuel ting. Hvis man går op i sin stil og ønsker at være velklædt, kan det være sjovt at vælge en duft, der supplerer resten af stilen godt. Det vil måske føles lidt for kedeligt at vælge det, man kan kalde en kommerciel duft, som sælges overalt, og som masser af mennesker bruger.
Hvis man satser på tøj og
sko af høj kvalitet og fremstillet af anerkendte nicheaktører, mener vi, at man skal tænke i de samme baner, når det gælder duften. I dag har vi derfor udvalgt tre producenter og dufte fra dem, der fungerer godt som tilbehør for den velklædte mand. Det drejer sig om fire vidt forskellige dufte, hvis karakter gør, at de passer til vidt forskellige lejligheder og sammenhænge.
Creed
Producenten
Creed er en meget velrenommeret producent af kvalitetsdufte blandt parfumekendere og feinschmeckere. Mærket blev grundlagt i London allerede i 1760 og havde sit virke der indtil 1845, hvor de efter sigende blev inviteret af Napoleon III og hans hustru til at etablere virksomheden i Paris. I dag drives dette fransk-britiske mærke af den samme familie i 7. generation. Lige siden varemærket så dagens lys og frem til i dag, har man leveret og skabt dufte til kongelige, præsidenter og berømtheder i hele verden.
Deres klassiker
Green Irish Tweed har hentet sin inspiration fra de irske landsbyer og har indslag af grøn vegetation og sandeltræ. Den er frisk og diskret og indgår i Creeds Millesieme-serie, hvor der bruges en høj koncentration af naturlige essenser, hvilket giver en duft, der holder i længere tid.
Floris
Hvis mænd ønsker en klassisk britisk gentlemanduft, er
Floris det rette valg! Dette prestigefyldte brand blev grundlagt allerede i 1730 i London. Den dag i dag foregår udviklingen af duftene i deres egen butik på Jermyn Street i London, mens fremstilling finder sted i eget regi i Devon i det sydlige England. I dag er det 9. generation af samme familie, der driver virksomheden. Fordi Floris' dufte er så interessante, har vi valgt at fremhæve to af dem.
No.89 er en klassiker og er opkaldt efter mærkets adresse, som er No.89 Jermyn Street. Det er en frisk citrusbaseret duft, der er indbegrebet af britiske gentlemen. Den var efter sigende også forfatteren Ian Flemmings favorit. Den indgik flere gange i bøgerne om hans agent James Bond. Flere steder kan man læse, at den altid stilfulde agent duftede af
Floris No. 89, når han var i tjenesten. I bogen Dr. No tappede Bond endda et bad med Floris Lime Bath i.
Næste ikoniske duft fra Floris er
No.127. Den blev efter sigende udviklet allerede i 1890 til Ruslands storhertug Orloff og blev derfor kaldt Orloff Special. Denne duft blev efter sigende senere brugt af blandt andet Winston Churchill.
Histoires de Parfumes
Hvis de første to parfumehuse var prestigefyldte klassikere, kommer her er en moderne fransk variant af den mere avantgardistiske slags i form af
Histoires de Parfumes. Mærket blev skabt så sent som i år 2000 i Paris af Gérard Ghislan. Hans udgangspunkt var førsteklasses råvarer, som blev brugt til at skabe unikke dufte af højeste kvalitet. De eksklusive dufte skal ifølge Ghislans filosofi fortælle en historie på kroppen og ikke på et stykke papir. Hans temaer er romantik, sensualitet og intimitet. Resultatet er en række roste dufte af lidt mere unik karakter. Hver duft relaterer til en historisk person, en begivenhed eller et årstal og fortæller dermed en historie.
Duften 1740 er et godt eksempel, som tager udgangspunkt i den franske forfatter og revolutionær Marquis de Sade, som blev kendt for sine fortællinger med uanstændige, hedenske indslag. Duften er meget dyb og kompleks og på sin helt egen måde ret unik.