Sneakeren bliver ofte fremstillet som noget ungdommeligt og meget moderne, men historien er efterhånden over 100 gammel, med idrætssko fra Converse og Superga. For snart 50 år siden lanceredes Adidas’ velkendte, og stadig aktuelle, Superstar, samme år som en vis amerikaner plantede det amerikanske flag på månen.
Tekst: David Brink
Foto: Ted Olsson
Publiceret
17-03-2018
Med den historiske reference in mente er det derfor svært længere at tale om sneakeren som noget udpræget nyt, eller som noget der står i kontrast til det klassiske. Det er et område hvor der, i kraft af en enorm interesse, bliver udviklet hele tiden. Det er svært at holde sig opdateret, med konstante lanceringer, relanceringer og opdateringer, men man behøver ikke være opdateret dagligt, for virkelig at følge med. Vi har valgt at dykke ned i historien og kigge på nogle af de modeller som er lige så aktuelle i dag, som da de udkom for 15, 50 – eller 100 år siden.
Adidas – Stan Smith
Når man taler om ikoniske sneakers, er det svært at komme uden om
Adidas Stan Smith. Den ikoniske tennissko fra 60’erne blev oprindeligt navngivet Haillet, efter den franske tennisspiller Robert Haillet. Det var faktisk først i 1971 da Haillet gik på pension, at skoen blev navngivet Stan Smith, i en sponsoraftale med den daværende tennissetter af samme navn. Det var et PR-stunt og et forsøg på at vinde gunsten fra de patriotiske amerikanere, som mente, at tyske Adidas var en tand for europæisk. Det må man sige lykkedes, for med over 40 mio. par solgt siden sin fødsel, er skoen Adidas bedst sælgende model nogensinde.
Vidste du at...Stan Smith-samarbejdet var en af sportshistoriens første store sponsorater, og med til at skabe fundamentet for den sponsorkultur, vi kender i sport i dag. |
Common Projects – Achilles
Det virker næsten som var det i går, men der er næsten gået 15 år siden at den New York baserede designerduo bag Common Projects lancerede deres første sko, Achilles. Det kan være svært at forestille sig, at så simpel en sko kan have haft så betydelig en indflydelse, som det er tilfældet. Men Common Projects må tilskrives en stor del af æren for den position og indflydelse sneakeren har i dag, som et eksklusivt produkt af høj kvalitet og status. I dag kopieres og fortolkes de af alle, fra de store modehuse til klassiske skrædderfirmaer, og den bølge er helt enkelt udløst af Common Projects.
Vidste du at...De har aldrig brugt penge på annoncer, presse eller anden markedsføring, og har alligevel lykkedes på så relativt kort tid, at opnå status som den absolutte plain sneaker nummer et i verden. |
New Balance – 574
New Balance 574 er en af de absolut mest populære modeller i New Balances historie. Den kom frem som en af mærkets første store kommercielle fritidssko for præcis 30 år siden, og fejrer derfor i år jubilæum. Det er kombinationen af komfort og kvalitet som har gjort skoen til en underspillet favorit. Med en så stor variation af farver og materialer gennem årene, findes der også været en model som tiltaler alle, fra tech-guruer og trendy japanere til megastjerner som Pharrell og Rihanna.
Vidste du at...New Balance ønskede udelukkende at være kendt for kvalitet og komfort. De nægtede faktisk at indgå sponsoraftaler med hold eller atleter i knapt 100 år, og var kendt for sit matra ”Endorsed by No One”. Først i 2009 blev dette ændret, men det foregår stadig kun i et ret begrænset omfang. |
Superga – 2750
Du kan ikke tænke på klassiske sneakers, uden at tænke på Superga. Man kan roligt sige, at Superga er gået over i historien. Efter mere end 100 år, et par verdenskrige plus det løse, står Superga stadig tilbage som et tidløst ikon, og modellen ”2750” er stadig kernen og sjælen i virksomheden. Denne enkle og let anvendelige trainer var oprindeligt en rigtig tennissko, men i dag bruges den til hverdag og forbindes i høj grad med hjemlandet Italien og det søde liv. Den lette og uhøjtidelige fritidssko er blevet firmaets identitet og et symbol på den italienske livsstil.
Vidste du at...Superga tager navn efter Basilika-kirken som ligger i bakkerne over hjembyen Torino. Samme kirke, som i 1949 blev døden for Grande Torino-holdet, måske verdens bedste fodboldhold på det tidspunkt, da holdets fly, pga. tåge, fløj ind i kirken med døden til følge for alle holdets spillere. |
Nike – Cortez
Vi runder listen af med et rigtigt farverigt ikon; Cortez fra
Nike. Grundidéen blev udviklet af Bill Bowerman, senere grundlægger af Nike, for det japanske skomærke Onitsuka Tiger i slutningen af 60’erne. Bowerman havde sammen med Phil Knight firmaet Blue Ribbon Sports (BRS), hvor de distribuerede de japanske sko i USA. I 1971 blev BRS til Nike, og Bowerman og Knight valgte selv at videreføre modellen i eget firma. Skoen var dermed blandt Nikes første da den blev lanceret i 1972 med sin ikoniske ”Swoosh”, og er blevet et ikon og en favorit båret af store stjerner som Charlies Angels i 70’erne og Elton John i 80’erne – og udødeliggjort af Tom Hanks i Oscar-filmen ”Forrest Gump”.
Vidste du at...Oprindeligt fik skoen navnet ”Azteca”, grundet sin lancering ved OL i Mexico ’68, men Adidas, med modellen ”Azteca Gold”, sagsøgte dem for rettighederne til navnet. BRS svarede angiveligt igen ved at kalde skoen Cortez, efter Hernán Cortés, conquistadoren som besejrede Aztekerne. |