Text: joakim rönnqvist
foto: gustaf peterson
Trods sin alder er Rolex ungdommelig i denne kontekst. De fleste konkurrenter blev grundlagt i midten af 1800-tallet, mens Rolex selv først startede sin virksomhed i 1905 i London, England. Grundlæggeren Hans Wilsdorf havde en vision om, at varemærket skulle være banebrydende og ungdommeligt, både når det handlede om tekniske muligheder men også markedsføring. De var hurtige til at få uret på håndleddet af eventyrlystne personer, inklusive Mercedes Gleitze, den første kvinde, der svømmede over Den Engelske Kanal med et Rolex om håndleddet.
Nogle år senere flyttede man forretningen fra London, og åbnede det første kontor i Schweiz. Efterfølgende modtog Rolex det schweiziske certifikat for kronometrisk præcision, hvilket markerede virksomhedens første store succes.
I det følgende årti helligede Wilsdorf og Rolex sig til at løse problemet med støv- og vandmodstand, hvilket førte til en banebrydende opfindelse i urmagerhistorien i 1926 - Oyster-uret. Dette design er inspireret af den stærke og holdbare skal fra østers.
Dette var en banebrydende innovation inden for urindustrien. Dette ur var ikke bare vandtæt, det var desuden designet til at kunne modstå støv og stød, hvilket medførte at det var idealt at benytte i ekstreme miljøer. Oyster-modellen var også det allerførste ur du kunne bære under vand, uden risiko for skader. Introduktionen af Oyster forandrede Rolex som varemærke, og cementerede dets position som en af de mest innovative urmagere globalt. En arv, der ville fortsætte i over fem årtier.
Blot fem år efter Oysters debut, realiserede Hans Wilsdorf en livslang drøm ved at skabe et selvoptrækkende ur, der senere skulle blive kendt som Oyster Perpetual (evig).
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.