Text: Joakim Rönnqvist
Foto: Care of Carl
Speedmasteren blev lanceret i 1957, som en del af Omegas mytiske “Master-trilogi” med Seamaster 300 og Railmasteren. Den store nyhed med modellen var introduktionen af en urkrans med en tachymeterskala, noget vi i dag næsten tager for givet. Tidligere var det almindeligt at placere denne under glasset på urskiven.
Historien om hvorfor Speedmaster blev udviklet til at starte med, er fascinerende. Efterhånden som motorsport blev populær blandt offentligheden i midten af det 20. århundrede, fangede luksusurmagere også trenden. Pludselig havde næsten alle kendte luksusurmærker mindst én motorsportskronograf i sit sortiment – og Omega var ingen undtagelse. Speedmaster er med andre ord ikke oprindeligt designet til rumfart, men derimod til motorsport.
I de første år solgte Omega Speedmaster beskedent. Det var først omkring 10 år senere, at Speedmasteren fik sit store gennembrud i forbindelse med kapløbet til månen.
Læs mere: Alt det du gerne vil vide om Omega
Et år efter lanceringen af Apollo-programmet begyndte NASA jagten på et pålideligt armbåndsur, der skulle fungere som det officielle ur til rumprogrammet. Blot fire ud af de ti inviterede varmærker svarede tilbage: Omega, Longines, Rolex og Hamilton. Hamilton blev dog diskvalificeret, da de ikke kunne opfylde NASA´s specifikationer. De tilbageværende ure, Rolex Daytona, Longines 242T og Omega Speedmaster, gennemgik strenge tests, der skulle simulere forholdene på månen.
Den 1. marts 1965 tilkendegav NASA, at Omega Speedmaster var vinderen. Det var også den enstemmige favorit blandt astronauterne, der havde båret alle tre kvalificerede ure, og det blev dermed det første og eneste ur, der var "kvalificeret til at flyve til bemandede rummissioner af NASA."
En interessant anekdote fra den historiske første månelanding og Apollo 11-missionen er, at Neil Armstrong lagde sit Omega-ur ombord på landingsmodulet som en reserve, i det tilfælde at det skulle bruges som værktøj hvis noget skulle gå galt. Derfor er det Buzz Aldrins ur der efterfølgende blev det berømte "første ur på månen". Et ur som sidenhen, under mystiske omstændigheder, forsvandt efter at de landede på jorden. Ifølge protokollen sendte Buzz sit ur til Smithsonian-museet i Washington, til en udstilling da han vendte tilbage til jorden, men det forsvandt sporløst på vejen dertil. Den dag i dag, er der stadig ingen der ved hvad der skete, eller hvor det berømte ur er.
Speedmasteren er stadig flagskibsmodellen hos Omega, og det er faktisk den mest moderne version blandt de populære luksusure på markedet, og fungerer ofte som det første "seriøse ur" i en voksende samling.
Uret i dag ligner meget det ur som Buzz Aldrin bar. Det har stadig en diameter på 42 mm, og en urskive som er mere eller mindre uforandret, med en sort base samt hvide indeksmarkeringer.
Udover nutidens model, er der mange spændende muligheder for dem, der ønsker at fordybe sig i Speedmasteren og udforske disse fantastiske ure. Her er tre referencer, der er perfekte til alle, der ønsker at starte en samling.
Omega Speedmaster Professional 311.30.42.30.01.005
Et ur der minder meget om det oprindelige måneur. Et udemærket valg til den der vil opbygge sin egen ur-kollektion.
Omega Speedmaster ”First Omega in Space” 311.32.40.30.01.001
Denne variant, med sine 39 mm, er et udemærket ur til den der synes at originalen med sine 42 mm bliver for stor.
Omega Speedmaster ”Reduced” 3510.50.00
Ikke et "ægte" måneur, men faktum er at modellen er meget populær da uret er automatisk og ikke manuelt, og er som ofte betydeligt billigere, til trods for sin æstetiske lighed med storebroderen. Det skal siges at service af denne model, normalvis er lidt dyrere.
Som konklusion er modellen fortsat et ikon, og uanset om du er astronaut, racerkører eller urentusiast, er Speedmaster en uundværlig del af de fleste samleres kollektioner.
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.