Tekst: Johannes Nilsson
Foto: Alamy
En Bond-film uden biljagt er som kærlighed uden kys – det bliver simpelthen ikke godt, når noget så grundlæggende mangler. Den Bond-biljagt, der har brændt sig fast i mit hukommelse siden barndommen, stammer fra en af åbningsscenerne i GoldenEye fra 1995.
Mr. Bond er ude og luftes sin trofaste Aston Martin DB5 langs de teknisk udfordrende veje over Monaco, da en rød, kileformet Ferrari hurtigt dukker op i den hemmelige agents bakspejle. Bag rattet sidder den vilde jagerpilot og lejemorder Xenia Onatopp. Man kan sige, hvad man vil om efternavnet, men køre bil, det kan hun. Turen går i fuld fart gennem bjergene, og Bond lykkes sensationelt at holde en jævn hastighed med sin over 30 år gamle Aston. Imponerende, da Ferrari F355 var en af de hurtigste biler, der bar den stegrende hest fra Maranello.
Da den blev lanceret i maj 1994, havde den hele 60 hestekræfter mere end forgængeren 348 GTB. Dette takket være blandt andet fem ventiler per cylinder, større cylindervolumen og motorkomponenter fremstillet i letvægtsmaterialer som titan. Dette var grundlæggeren Enzo Ferraris "pålægskalv" Luca di Montezemolos første bil som administrerende direktør for Ferrari og et af de største fremskridt siden starten af personbilsproduktionen i 1947. Tidligere havde alt fokus været på racingteamet Scuderia Ferrari, som oprindeligt konkurrerede med Alfa Romeo.
Bilen er i dag blevet en af de mest eftertragtede og elskede Ferrari-modeller, meget på grund af sit unikke motorlyd og de smukke linjer signeret Carrozzeria Pininfarina.
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.