Hvert varemærke har sin egen passion og sit eget speciale. For japanske orSlow handler det om at skabe autentisk og vintage-inspireret tøj med et design, der overlever forskellige tider og trends.
Tekst: Mimmi Ljungblad
Foto: orSlow
Publiceret
15-11-2020
Japanske Ichiro Nakutsu, som er kendt for sit imponerende arkiv med flere hundrede stykker vintagetøj, har en brændende interesse for tøj og produktion i lille skala, samt funktionelt og bæredygtigt design. Han besluttede sig i 2005 for, at starte sit eget varemærke. orSlow har siden gennemgået en mildest talt spændende rejse. Vi fik mulighed for at stille nogle spørgsmål til Ichiro Nakutsu om hans passion for tøjet og det, han gør.
Hvordan begyndte din passion for tøj og vintage?
-
Min passion for tøj begyndte, da min mor gav mig et par overalls, da jeg var lille, noget der åbnede mine øjne for, hvordan denim ændrer farve og tekstur med tiden. Da jeg senere stødte på et par jeans med en lignende tekstur, unik blegning og farve, som blev slidt flot ved selvedgekanten, mindede de mig om disse overalls. Lige siden da har jeg været solgt.
Japan har længe været kendt for sin modescene og streetstyle. Hvordan ville du forklare japansk stil?
- I Japan finder man mange forskellige slags tøj og stilarter, som stammer fra alle verdenshjørner. Japanerne ynder at blande forskellige stilarter, for at skabe en legesyg og unik stil, som vækker interesse. Desuden kan Japan takke mange succesfulde varemærker for sit gode ry, som er nået langt uden for landets grænser.
Har du noget yndlingstøj, du er særligt glad for, og hvorfor?
-
Favoritterne i min samling er Levi's jeansmodel 501 fra henholdsvis 1905 og 1950. 501'erne, som blev skabt i 1905, blev fremstillet på en symaskine med én nål. 501'erne fra 1950, det vil sige efter anden verdenskrig, var derimod "forenklede" rent designmæssigt, sammenlignet med tidligere modeller. På trods af dette forblev 1950-modellen pejlemærket for, hvad jeans med 5 lommer derefter kom til at handle om. Ved at sammenligne modeller fra de forskellige tidsepoker, kan man tydeligt se den forandring jeans har gennemgået, og de fremskridt, der er sket rent designmæssigt, hvilket interesserer mig som designer.
Metoden til at finde inspiration i fortiden, både når det gælder design og fremstilling, har resulteret i noget rigtig fint tøj. Hvad kan vi lære af vores forfædre, når det gælder tilskæring, materialer og detaljer?
-
Jeg tror, vi har alt at lære af vores forfædre. For eksempel det, jeg har lært – materialevalg, design, syning og hvilke detaljer, der definerer hvert enkelt stykke tøj. Jeg har taget den lærdom til mig, som reference når jeg skaber nyt tøj til det eksisterende marked. Der findes et ordsprog i Japan, der kan oversættes til "At kende til fortiden og erhverve ny lærdom". Det er noget, jeg lever efter.
Navnet orSlow henviser til varemærkets vision – at skabe tøj med omtanke og hensyn som modreaktion på de hurtigt skiftende trends. Hvordan tackler vi de udfordringer, vi alle står over for? Hvordan skaber vi tøj, der kan tilpasses forskellige stilarter til forskellige tidsepoker?
-
Moden og vores branche har på mange måder gennemgået en forandring, men den måde, vi fremstiller tøj på, har ikke ændret sig før nu. Fremtiden kommer til at byde på nye fremstillingsmetoder og innovationer.Mit mål er at fortsætte, med at fremstille bæredygtigt tøj af høj kvalitet, men være fleksibel, når det gælder materialevalget, og have ekstra fokus på snit og design med tanke på de udfordringer, vi står over for, global opvarmning og ændringerne i vores livsstil. Alt tøjet i vores sortiment, ud over basistøjet, designer jeg baseret på, hvad jeg er blevet inspireret af, og hvad jeg har set rent historisk. Trends er under konstant forandring men gentages dog, og byder hele tiden på noget nyt. Jeg tænker langsigtet, når jeg designer, men opfanger ubevidst og instinktivt visse trends.
Hvad synes du om denne artikel?
2 Kommentarer
Tak for spændende artikel - interessant at se hvad der kommer fra Japan disse år!
Den17 november 2020
@Rasmus: ”Hej Rasmus, mange tak for dine varme ord! Vi er glade for at du kan lide de nye tilføjelser i vores sortiment!
Den20 november 2020