Det kreative geni Ulrik Pedersen er endnu en gang på banen med sit nye varemærke Sunflower. Vi har mødt manden, som i sin tid satte Norden på tøjkortet, for at høre om hans morgenrutine, hans yndlingssted her i verden, og om hvor han finder sin inspiration.
For mange af os, der arbejder med tøj, er Ulrik Pedersen en velkendt figur, som er kendt for sin dygtige måde at håndtere stof og materialer på. For en del andre er hans varemærker langt mere berømte, og hvis vi skal være helt ærlige, har vi svært ved at tro, at nogen overhovedet kan have undgået at høre om hans succeshistorier. I 2007 startede han sammen med svenskeren Victor Lindh varemærket
NN07, som viste sig at bane vejen for den bølge af skandinavisk minimalisme, der fejede hen over verden i de følgende år. Det er med andre ord ingen overdrivelse at kalde Ulrik en pioner: Og nu er han aktuel igen. Denne gang med Sunflower – et varemærke, der har fokus på tidløst tøj med et moderne snit. Vi fik mulighed for at mødes med dette danske kreative geni, og stille ham et par spørgsmål i hans studio på en grå dag midt i et halvt nedlukket
København.
Hvordan ser din morgenrutine ud?
- Jeg vågner omkring klokken 7.00 og starter altid morgenen med at brygge kaffe, før jeg foretager mig andet. Når kaffen er klar, bruger jeg 10-15 minutter foran computeren på at læse nyheder og holde mig opdateret om, hvad der er sket i de sociale medier. På en normal dag tager jeg hen til kontoret omkring 8.30.
Fortæl om Sunflower.
- Ideen bag Sunflower var at gøre det nemt for mænd at skabe en tidløs, men moderne garderobe. Tøjet er designet her i København, med luksuriøs kvalitet og finish i tankerne. Sunflower balancerer hele tiden det diskrete og intelligente design i tøj med respekt for skræddersyede traditioner. Vi repræsenterer langsigtethed og dermed også bæredygtighed. Tøj fra os skal ikke gå af mode, og man skal lyst til at bruge det år efter år. Vi er også konstant på udkig efter de bedste materialer, og nye teknologiske innovationer til fremstillingen.
Hvor finder du din inspiration?
- Min inspiration kommer hovedsageligt fra fortiden, både når det gælder look og silhuet. Også traditionelt håndværk inspirerer mig, og hvordan man lavede tøj før i tiden. Back in the days fremstillede man tøj på en meget bedre måde, end man gør i dag. Jeg kan godt lide at fremstille klassisk tøj, men i en lidt opdateret udgave, så det passer til nutiden.
Hvad gør Sunflower til et mere bæredygtigt valg?
- For mig indebærer bæredygtighed at lave tøj, som mennesker rent faktisk ønsker at gå i og bruge år efter år. Personligt synes jeg, at alt for mange varemærker i dag taler om bæredygtighed uden aktivt at arbejde med det. I min verden er kvalitet og bæredygtighed synonymt med hinanden.
Dit yndlingssted her på jorden og hvorfor.
- Jeg har de sidste 20 år rejst rigtig meget rundt i verden, og har været på mange utrolige steder. Jeg har mange favoritter, men nummer et i min bog vil altid være
Tokyo. For mig har
Tokyo hele pakken, og det skal tilføjes, at jeg også er stor fan af den japanske mentalitet og kultur.
Du samler også på indretningsklassikere. Hvilken designer er din absolutte favorit?
- Det er svært bare at nævne én favorit blandt flere tusinde forskellige, men hvis jeg virkelig skal vælge, er det uden tvivl
Shiro Kuramata.
Hvad synes du gør København unikt?
- Nu hvor
København har været lukket ned i snart et år på grund af COVID-19, savner man virkelig alle restauranterne og caféerne. Jeg synes dog, at det der gør København unik er, at man med 15 minutters kørsel kan nå både til havet og til skoven.
Nævn fem klassiske stykker tøj, som alle mænd burde eje
- Det ville være let at sige, at alle mænd burde eje et par gode jeans, men hvis man er en mand, der aldrig går i jeans, lyder det udsagn temmelig dumt. Alle garderober er individuelle, og du skal investere i det, du personligt er tiltrukket af. Når det er sagt, kan jeg kun nævne to ting, som alle mænd bør eje: rene strømper og rent undertøj.
Dit råd til at leve et mere bæredygtigt liv.
- Mit råd til dig, der ønsker at leve et mere bæredygtigt liv er, at forbruge mindre, men bedre. Den praksis kan man overføre til alt lige fra mad til tøj og indretning.